Andel egenkonsumerad solel

evilsune
Hej.

Villan drar 22000kWh. Planerade solcellsanläggningen beräknas producera 9200kWh.
Hur stor andel av solelen kan jag konsumera själv? Dvs. vad har ni för erfarenhet av detta?
Produktion och konsumptionen överlappar inte, t.ex. är uppvärmningsbehovet litet under sommaren, då produktionen är hög,

Mvh

Re: Andel egenkonsumerad solel

Arne
Jag antar du menar att er villa förbrukar 22000 kWh per år.
Det betyder att ni har elvärme, elvattenberedare, och ingen värmepump.
Eller att ni har ett väldig stor villa, eller lite villa men dåligt värmeisolerad.

Vad vill du uppnå? Vill du förbruka all egenproducerad solström själv?

Den egenproducerade solströmmen, man inte själv kan konsumera, matas ut på allmänna elnätet, dvs säljs.
Det innebär att den inte går till spillo, utan man får betalt för den. Ibland ganska bra betalt, men det beror på vilket elhandelsbolag man säljer till. Vi får totalt ca 2,0 kr, exkl. moms för vår solström, som vi säljer, inräknat skatteavdraget, elcertifikat, nättnyttoersättning. Vi köper fulström för ca 0,90 kr/kwh, inkl. moms. För oss är alltså det ekonomiskt bästa att sälja så mycket vi kan, och inte använda solströmmen alls.

Re: Andel egenkonsumerad solel

evilsune
Tack för svaret.

Precis: Villan förbrukar idag 22000kWh per år. 250m2 dåligt isolerad 60-tals villa.

Den kWh som man kan sälja ger mer betalt än den kWh som jag köper. Därför
skulle det vara mest lönsamt (återbetalning av anläggningen) att sälja all el.

Dock: Går det att sälja all el? Jag antog att det är bara den del som villan inte
konsumerar som går ut till nätet, dvs. säljs. Därför är väl bara i de fall som solelanläggningen
producerar mer el än som förbrukas av villan som det blir försäljning. T.ex. mitt på
sommaren där ingen uppvärmning behövs. När det är mörkt måste all el köpas.
Mitt på dagen är det ofta ingen hemma så det är  inga maskiner/prylar/.. som går. Dessutom
kanske det går att dra ner värmen. Det skulle innebära att det ev. elöverskott vissa dagar, även om
inte solen står som mest gynnsamt.

Alltså: hur stor del av de producerade (9200) kWh går det i praktiken att sälja?
Leverantören av anläggningen räknas med att ca 40% går att konsumera själv, dvs. sälja 60%.
Jag skulle vilja ha kommentar på denna siffra. Verkar den rimlig? Den beror givetvis på anläggningen
och villans storlek. Vad är er erfarenhet? Har ni produktionsdata och statistik som ger underlag för
att besvara frågan?

Mvh

SV: Re: Andel egenkonsumerad solel

Har en anläggning på 13,25kWp. Har de senaste 3 åren producerat 12,1-11,8 kWh och sålt 8,6-8,2kWh.

Numera så går Vvb på enbart natten. Elbilen laddas enbart nattetid samt diskmaskin, tvättmaskin går nattetid.
Har förstås gått över till Timpris på elen då tjänar man ytterligare 3-5 öre på inköpspriset gentemot det rörliga snittpriset.
Skickat från min Sony Xperia™-smartphone

---- evilsune [via Solcellforum] skrev ----

[...]

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Andel-egenkonsumerad-solel-tp5010150p5010152.html
To start a new topic under Solcellforum, email [hidden email]

Re: Andel egenkonsumerad solel

Hej.

Du låter nästan precis som jag :-)

Som du säger så skiljer det säkert massor mellan olika anläggningar och olika hus. Jag har i vilket fall gjort en privat analys av det du frågar om.
Jag tittade på hur mycket en anläggning i våran "närhet" producerade. Jag tittade på två produktionsdygn per månad, bästa och sämsta dygnet. Sen gjorde jag en viktning av hur många bra resp dåliga dygn dom haft per månad. Från det har jag tagit ett medeldygns tal per månad.
Resultatet jämförde jag sedan med min förbrukning.

Ett soligt dygn säljs en hel del av produktionen.

Här har du rött för köpt el, gult för egenförbrukning och blått för sålt.

Ett dåligt dygn säljs nästan ingeting.

Orange är förbrukning och blått är produktion.

Bilderna är från en tänkt 10kWp anläggning och med den skulle andelen sålt blivit riktigt hög, så hög som cirka 90%. Om jag istället lägger in vår nuvarande anläggning på 2,3kWp så ska vi kunna sälja upp till 50%.

Återigen ska jag varna för mina mattematiska kunskaper, så ta en liten sundhets analys och ge siffrorna det värde som du tycker känns bra. Jag tycker själv att andelen känns väl så hög, men jag kan inte hitta var jag i så fall räknar fel.
Jag har inte heller några faktiska data än, vi ligger fortf i uppstartsfas.

Re: Andel egenkonsumerad solel

evilsune
Hej igen.

Följande statistik har jag:
feb-15 2508 426 2082
mar-15 2339 763 1576
apr-15 1777 958 819
maj-15 1594 1059 535
jun-15 997 1087 -90
jul-15 589 1104 -515
aug-15 529 1033 -504
sep-15 824 737 87
okt-15 1694 477 1217
nov-15 2079 263 1816
dec-15 2579 224 2355
jan-16 4255 236 4019
feb-16 2971 426 2545

De tre kolumnerna är: Förbrukning enl. nätbolaget, Ber. Produktion och differens.
Den ber. totala årsprod: 8367 kWh
Totala konsumtionen är: 21764 kWh
Där det blir minus är det alltså överskott och detta kan säljas, alltså 1109 kWh, dvs. 87% konsumeras.
Något pessimistiskt alltså.

DOCK! Detta är starkt förenklat eftersom man inte tar hänsyn till dygnets variationer;
det mest uppenbara är att det inte blir prod under natten. Här räknar jag bara med
totalen för hela månaden. Fler faktorer är att det säkert går att styra konsumtionen till
natten, t.ex. köra värme och maskiner under natten och att man under dagen "inte är hemma" och
drar el.

Någon mer som har erfarenhet av vad det blir i praktiken?

Mvh

Re: Andel egenkonsumerad solel

TommyE
Det skiljde avsevärt mellan att räkna per månad och per dygn/timme. Elbolagen köper och säljer per timme.
Räknar jag summa per månad, så blir försäljningen 0kWh per år och det vet jag redan att det inte stämmer.

Re: Andel egenkonsumerad solel

evilsune
OK.

Så, under året:
*Hur många kWh säljer du?
*Hur stor är din anläggning?
*Vad drar huset?

Mvh

Re: Andel egenkonsumerad solel

Som jag sa:
Jag har inte heller några faktiska data än, vi ligger fortf i uppstartsfas

Jag sa också:
[...]

Så jag har inga "fakta", du får ta informationen för vad den är och göra vad du vill med den. Den hjälpte iaf mig att komma igång.
Vi har en 2,3kWp anläggning som vi förhoppningsvis får starta inom några dagar.
Beräkningen är gjord men en tänkt 10kWp anläggning, så den är rätt stor i förhållande till förbrukningen.
Förbrukningen ligger på ca 12MWh / år.
Uppvärmning med bergvärme.

Vi har provkört anläggningen lite och jag ser att el går ut på nätet, så 0kWh sälj blir helt orimligt.

Re: Andel egenkonsumerad solel

Min anläggning är på 13,25 Kwp.
DEN har under de senaste 3 åren producerat mellan 12,2 och 11,8 MWh varav jag sålt 8,8 till 8,6 MWh. Det blir ganska nära 70%. Det har ökat då jag kör vvb. Elbilen, diskmaskinen och tvättmaskinen enbart på natten.
Dessutom så köper jag elen per timme. Dvs olika pris varje timme. Det är i snitt ca 4 öre billigare än att köpa elbolagets rörliga pris som är baserat på att man även i snitt köper dyr el under dagarna.

Re: Andel egenkonsumerad solel

evilsune, så här ser det ut för mig med min 3,64 kWp anläggning. Märk dock att jag har en enfasig växelriktare, så min egenkonsumtion sker bara på solfasen. Har ännu inte kört i ett helt år, nedan staplar är alltså inte hela 2015.
Min förbrukning är mest hushållsel då jag även har solfångare (varmvatten) samt en pelletspanna, så därför är kanske inte min villa något bra att jämföra med. Kan även visa 2016 jan - mars om intresse finns.

Produktionens fördelning

Konsumtionens fördelning

Re: Andel egenkonsumerad solel

BengtK
Lite uppgifter från min anläggning:
2013 och 2014 ej relevanta pga 1/ start okt 2013 2/ felkopplat under del av 2014.
2015:
Sålt totalt 4773 kwh
Anläggningen är på 8.08 kW / sedan 2015 05 01
( Total produktion 7772 kwh )
Huset har tagit 3000 kwh av den producerade mängden.
anläggningen finns här :
https://www.piko-solar-portal.com/PlantViewPublicGeneral.aspx
33 st Sharp ND-R245A6 (245W) 8,085 kW 54,2 m2 Rakt söderläge 0°. Taklutning 27°. Kostal 7,0. 2 strängar 15 +18 54 st Stion 150W tunnfilm 8,1 kW 58,9 m2 Rakt norrläge 180°. Taklutning 27°. Kostal 5,5. 2 strängar 27 +27