5 x 265 W solceller på Busstak

Tomas L
håller på med en bostadsbuss och tänkt mig bo i den året runt.
Värmen kommer från en vattenmantlad kamin som eldas mot Acktank
Spis, Ugn och toalett på Gasol. Kyl 220
FTX aggregat sörjer för god luftkvalitet inomhus med 70% värmeåtervinning
luft luft värme pump finns för mestadels kyleffekt under sommaren
har 6st 175Ah AGM batterier (sealed VRLA)

Min tanke är att varma dagar kunna köra AC funktion när batterierna är fullt laddade...
Tänker jag helt galet?

Kyl och frys Side by side ...B-klass
Led belysning
Tv/dator
vent fläktar 220V/2st 115 W ( körs via 5 stegs trafo på läge 2)
Vatten pump 220v/ 800W
cirkpump 2st 220v/ 45W (vid full Effekt)
Luft -Luft 220/ 2050W

vetgirig

Re: 5 x 265 W solceller på Busstak

Tomas L

Re: 5 x 265 W solceller på Busstak

Du måste nog ha en annan lösning på vintern. Jag tror att det kan bli problem med energitillgången under grå vinterdagar, även om panelerna är fria från snö.

Med vänlig hälsning,

Re: 5 x 265 W solceller på Busstak

Tomas L
beräknade att det skulle täcka ca 70-75 % av elbehovet....om jag står stilla..

Re: 5 x 265 W solceller på Busstak

Om du går ut på min länk nedan PVoutput. Så kan du se vad panelerna ger olika månader.
Jag har 43st 325w paneler.