48v panel till 12v

Bush
Hej har en 48v 250w panel som jag skall sätta på husvagnen, frågan är vad behöver jag för att få det till 12v?
Panelen finns redan och jag har fått den av en kompis som fick en över vid sitt bygge

Mvh

Re: 48v panel till 12v

jansimon
IVT:s MPPT 30A regulator kanske?

http://24volt.eu/osc2/catalog/product_info.php?cPath=1_39&products_id=400

Den klarar upp till 60V från panelen/erna. Upp till 360W paneleffekt.

Kanske finns någon mindre variant, men denna funkar bra.

/Janne

Re: 48v panel till 12v

nelos
Den regulatorn skulle fungera, det som behövs är en MTTP-regulator (maximaleffektföljare) som klarar panelens "öppna spänning", dvs den högsta spänning panelen kan ge.
(En sk PWM-regulator kan du inte använda.)

Den öppna spänningen finns angiven i panelens datablad, brukar stå tryckt på panelens baksida, den borde vara mindre än 60V för en sk "48-panel".

Här är några andra alternativ:

http://www.medsolen.se/laddningsregulator/ep-solar-tracer-1210-rn

http://www.ev-power.eu/Solar-GridFree/MPPT-Solar-Regulator-12-24-V-10-A-Input-100V-TR-1210RN.html?cur=1

Re: 48v panel till 12v

jansimon
Ja betydligt billigare :) Å det är bra!

Re: 48v panel till 12v

Men såg precis att den från medsolen.se behöver steppa upp till den större varianten:

http://www.medsolen.se/laddningsregulator/ep-solar-tracer-2210rn

Så man klarar av 240W:s panel vid 12V.

Fortfarande billigare!

/Janne

Re: 48v panel till 12v

jansimon
Såg nu nr:2 att det ju är samma regulator.......... GWR säger att den klarar av 240W:s panel vid 12V, men medsolen.se säger att den bara klarar av det vid 24V. Logiskt om det är en 10A regulator tror jag att den bara klarar av 130W vid 12V... Så detta bör vara valet isf.

http://www.medsolen.se/laddningsregulator/ep-solar-tracer-2210rn

Re: 48v panel till 12v

Bush
Tackar..... Det var ju nästan för enkelt att lösa detta
Detta är exakt vad jag letade efter

Mvh