4,08 kWp mot Sydöst, 10° lutning

Tänkte här publicera lite dritftinfo. om min anläggning som startades upp augusti 2013, den består av 16 st REC 255Wp polykristallina paneler. Växelriktatren är en SMA 3600 TL-21 enfas växelriktare (max 3680W & 16A uteffekt).
Anläggningen är inte helt optimalt placerad (sydöst med endast 10° lutning) Anläggningen finns på västkusten vid Saltkällan mellan Munkedal och Uddevalla.

Under augusti månad har anläggningen producerat totalt 470kWh dvs 115kW/kWp  installerad effekt.

Under Augusti har 180kWh av produktionen använts till egenförbrukning och resterande 290 kWh har matats ut på elnätet. Mängden köpt el uppgick till 134kWh under Augusti (normalt runt 300kWh innan solcellerna installerades)

Re: 4,08 kWp mot Sydöst, 10° lutning

magneten
Septembers produktion blev 85kW/kWp installerad effekt. Under slutet av september har anläggningen levererat runt 2200W som max under några timmar mitt på dagen, mistänker att jag nu börjar att tappa en hel del effekt pga.den låga monteringsvinkeln....
Har lite skuggning morgon och kväll.

Re: 4,08 kWp mot Sydöst, 10° lutning

Oktober, bra väder i början och mycket regn den sista halvan av månaden resulterade i en månadsproduktion på 140 kWh alltså  34,3 kWh/kWp installerad effekt

Re: 4,08 kWp mot Sydöst, 10° lutning

magneten
November gav 11,8kWh/kWp. Har nu mycket/hel skuggning av panelerna några timmar mitt på dagen av ett intilliggande garage då solen står lågt, Solen när ej heller till panelerna under morgonen och eftermiddagen.

Re: 4,08 kWp mot Sydöst, 10° lutning

magneten
Då var det dags för en liten uppdatering, idag slog anläggningen produktionsrekord med 6,6 kwh/kwp detta trots en del moln mitt på dagen. Måste säga att jag är mycket nöjd då montaget avviker en del från det optimala...

Jag har numera oxå kopplat in en gammal android telefon som skickar upp driftdata till pvoutput, en mycket billig och funktionell lösning måste jag säga!

Re: 4,08 kWp mot Sydöst, 10° lutning

nelos
Snyggt, och rekordet kommer nog slås igen närmare sommarsolståndet, då står solen som bäst för (nästan) horisontell montering. En kall midsommar t ex.

Re: 4,08 kWp mot Sydöst, 10° lutning

magneten
Idag slogs det rekord igen med 7kwh/kwp!

att notera är att toppeffekten under dagen snittar runt 3000 w mot runt 3300w under dagen för den tidigare toppnoteringen.

Re: 4,08 kWp mot Sydöst, 10° lutning

jansimon
Dagens kurva är riktigt snygg. Det är nu du skördar dina 10gr. Det är värmen som är den begränsande faktorn för toppvärdena? Tror även du hade så gott som klarblå himmel större delen av dagen.

Re: 4,08 kWp mot Sydöst, 10° lutning

7 kWh/kW på en dag är riktigt bra.

Du har fri luftcirkulation under taket som går att takplåten kyls, jag skulle gissa ett det gör en hel del till för att få så bra värden.

Har själv ett varmt vindsutrymme under takpannorna där det kan bli 30+ grader under varma dagar.

Re: 4,08 kWp mot Sydöst, 10° lutning

magneten
Ny dag och nytt rekord, 7,36 kwh/kwp och 30kwh totalt under dagen. Betydligt svalare och blåsigare än igår. Blir nog inte många dagar som denna på ett år.

Re: 4,08 kWp mot Sydöst, 10° lutning

magneten
Maj månad gav 606kwh alltså 148,7 kwh/kwp. Bästa dagen i maj 28e blev utbytet 7,45 kwh/kwp, en solig och blåsig dag ca 15 grader i luften.

Re: 4,08 kWp mot Sydöst, 10° lutning

Jansimon
Härligt att se dina siffror. Riktigt bra är det :)

Re: 4,08 kWp mot Sydöst, 10° lutning

magneten
Tackar, är riktigt nöjd med designen trots långt ifrån opimal monteringvinkel och riktning.

Valde även medvetet inte de billigaste panelerna eller växelriktaren i tron om att kvalitet lönar sig i längden, fast nästan allt tillverkas väl i kina ändå idag men det känns iaf bra med en "tysk" växelriktare och "norska" paneler

Re: 4,08 kWp mot Sydöst, 10° lutning

jansimon
Ja paneler idag verkar inte skilja något nämvärt. Skulle vara rent fysiskt att det skiljer på dom, men elektriskt verkar alla snarlika. Vem tillverkar robotmaskinerna som sätter ihop panelerna? Troligen inte så många tillverkare.......

Ja invertern har jag samma känsla för iaf. Där vill jag ha bra, verkligen bra grejjor.

Som mitt mantra lyder:
Varje anläggning är unik, optimera och se till dina egna förutsättningar och platsens förutsättningar. Då tror jag det blir bra oavsett. Du har verkligen gjort detta! Njut!

Re: 4,08 kWp mot Sydöst, 10° lutning

Under juni månad har anläggningen producerat totalt 616kWh dvs 150kW/kWp  installerad effekt.

Alltså bara blygsamma 10kWh mer än i maj, bästa dagen i juni blev 15/6 med ett utbyte på lite drygt 7kW/kWp.

http://www.pvoutput.org/aggregate.jsp?id=24585&sid=22422&t=m

Re: 4,08 kWp mot Sydöst, 10° lutning

jansimon
150kWh är riktigt bra! Själv ligger mitt system på 135kWh.

Re: 4,08 kWp mot Sydöst, 10° lutning

magneten
Kul att höra, kanske skulle vara nöjd men har en del stora träd som skymmer kvällssolen efter 19:20 för tillfället och om ett tag när solen står lägre kommer jag att få lite skuggning under tidig morgon från 3 stora träd.

Så man är ju lite sugen på att fälla mera fast det är mycket jobb för ganska få kwh... och ved försöker jag sluta med till förmån för värmepumpen och mitt nya missbruk med solceller...

Re: 4,08 kWp mot Sydöst, 10° lutning

nelos
Ja, 150 kWh/kW är bra, hade själv 121 kWh/kW.

Kikade på vad andra system fick för juni, och runt 170 kWh/kW låg de allra högsta på.
Lista kommer imorgon... nej föresten, senare idag ;-)

Re: 4,08 kWp mot Sydöst, 10° lutning

Norrlandssol.
Jag fick 141kwh/kW i Juni..totalt för bägge anläggningarna.

Re: 4,08 kWp mot Sydöst, 10° lutning

Juli blev årets hittills bästa månad med 162 kwh/kw ☺