11,6 kW med installation för 165 000 – prisvärt?

11,6 kW med installation för 165 000 – prisvärt?

Per-Erik Kristensson
E.On har ett erbjudande just nu som fick mig att reagera:

https://www.eon.se/privat/for-hemmet/solceller/solcellspaket.html#/garden

Solpanelerna är på 290 W, så 11,6 kW blir det med 40 solpaneler. Med installation blir det totalt 165 000, före eventuella avdrag. Är detta prisvärt?

Räknar jag själv på det så skulle utrustningen kosta runt 120 000. Och nån som installerar det elektriska har jag läst någonstans skulle gå 10 000. Installerar man det själv lär man behöva lägga på några 1000-lappar till antar jag för att hyra byggställning och liknande. Då hamnar man runt 30 000 ifrån det E.On tar. Och det kan kanske vara värt att lägga de pengarna för att slippa klättra på ett brant tak. Förhoppningsvis man också lite bättre support om något går fel.

Eller tänker jag galet någonstans?

Re: 11,6 kW med installation för 165 000 – prisvärt?

callec
132k efter solcellstöd tycker jag är ett bra pris för nyckelfärdig anläggning där du slipper alla bekymmer.

Re: 11,6 kW med installation för 165 000 – prisvärt?

165000 är ett hel ok pris före eventuella avdrag!!

Verkar som att dom har höjt till 183000 nu :(

En kollega köpte precis en nyckelfärdig solaredge anläggning på 18 kwp installerat och klart för 250000:- tror firman hette Svea solar och de hade egna montörer!

Re: 11,6 kW med installation för 165 000 – prisvärt?

Per-Erik Kristensson
183000 är priset för de 10 % i rabatt som man kan få just nu. Hoppas jag i alla fall :). Förvirrande när de visar två olika priser på samma sida för samma erbjudande.

Re: 11,6 kW med installation för 165 000 – prisvärt?

magneten
Då så är det väl nästan bara till att slå till och skicka in en bidragsansökan om solcellstöd så blir det ju en toppenbra affär!

Kan ju vara värt att även be om offert fån ex Svea solar oxå,  då de installerar i hela landet tror jag!

Re: 11,6 kW med installation för 165 000 – prisvärt?

Per-Erik Kristensson
De skriver så här:

Rabatterat pris innan rotavdrag: 165 000 kronor.
Rabatterat pris efter rotavdrag: 150 150 kronor.

Detta blir ungefär 9 % i rotavdrag, det ska väl vara 15 %? Räknar jag fel eller har jag missat något? Tänker ändå satsa på sollcellsbidrag, men vill ändå ha koll på hur ROT fungerar.

Re: 11,6 kW med installation för 165 000 – prisvärt?

TommyE
Vid total entreprenad får du räkna 30% av totalkostnaden som arbete, på det får du dra 30% i ROT.
165.000 * 30% = 49.500kr
49.500 * 30% = 14.850kr
165.000kr - 14.850kr = 150.250kr

Om du köper, så börja med ROT, om/när du för stödet så betalar du tillbaks ROT och får ut stödet istället.