1 kWh !!!

filip71
För alla helt ointressant men jag måste ändå berätta att idag levererade jag officiellt min första kilowatt-timme till elnätet!

Intressant är att den reaktiva effekten är så väldigt mycket större... idag är den på det utgående (dvs min produktion) uppe i 233kWh. Vad kan det bero på? (Inkommande reaktiv är 6kWh och den vanliga inkommande är uppe i 2269kWh sedan november) Det kanske man kan få en förklaring eller kommentar på...

Re: 1 kWh !!!

Helt normalt den reaktiva effekten kommer från kapacitanser och induktorer (som skaparen ström som inte ligger i fas med spänningen) i din anläggning och är inget som du betalar för. Då tiden går blir denna reaktiva effekt till reaktiv energi alltså kVArh inte kWh. Reaktiv effekt skapar i princip bara förluster i ledningsnätet. I större industrianläggningar där reaktiva effekten är relativt stor tar elnätsägaren betalt för att kompensera för förlusterna i ledningsnätet.
Den uppmäta 233kVArh som du noterat kommer säkert en del från din inverter, och de 6kVArh induktiva laster så som lysrörsarmaturer eller liknande och transformatorstickproppar.
Min har sedan juli i fjol  uppräknat 378kVArh bara för invertern (har en separat mätare). En inverter har oftast relativt stora kapacitanser mot elnätet och är ju anslutna till elnätet hela tiden.
Min har ju varit ansluten ca. 7 månader eller exakt 4688h timmar just i denna stund 378/4688 blir 0,080kVAr reaktiv effekt. Inverterns ström i vilolägen visade 292mA. detta ger en skenbar effekt på 230V*0,292A= 67VA eller 0,067kVA. Det är möjligt att vid produktion ökar den induktiva belastningen därav blev medelvärdet 0,080kVAr.
Effekten i nattläge (vila) visade 1W stämmer med databladet på invertern.
Ser att du fått en EMH LZQJ mätare, denna har jag jobbat mycket med, vi undvek att lägga upp information på displayen som kunden inte berörs av, detta skapar bara onödiga frågor.
Hoppas detta förklarar din fråga.

Re: 1 kWh !!!

ser att du har en "Spar El" givare på din mätare, funkar det konceptet bra?

Re: 1 kWh !!!

Läste på Sparel.se, oj så dålig sida! Står bara att grejorna går att köpa i webshopen! Inte vad typ av "abonnemang" kostnad eller liknande, och det går inte mindre el..!

Men hade varit kul med en bra app, och kunna se köp/sälj/förbrukning..

/A

Re: 1 kWh !!!

filip71
emc-programmet kör du på din pc så det behövs inga abonnemang. Hårdvaran köpte jag på kjell&co som var återförsäljare under en kortare tid. Hårdvaran la av för något år sedan och jag har inte brytt mig om att fixa det. Största nackdelen med konceptet är att ögat inte har något som helst minne utan pc:n måste vara på under hela mätperioden (dvs dygnet runt). Nu hade jag en dator som snurrade i alla fall (väderdator och lite solcells-script) och eftersom emc-programmet genererade png-filer så ftp:ade jag upp dem automatiskt på min webbsida och kunde med det se min förbrukning via internet. Man kan få programmet att agera webbserver och då kan du med appen logga in på dina lokala webbserver och se hur det går. Men jag vill inte påstå att det här är något för nybörjare att fixa brandväggar, NAT och lite annat smått och gott. Största anledningen att jag inte lagat är för att emc bara mäter blinkfrekvensen och eftersom min elmätare inte gör skillnad på inmatad och uttagen el så säger emc-mätningen ingenting. Så den är vettig om man bara köper el (mäter utmatad el), men för oss som producerar och inte har mätare som skiljer på in och utmatning så är den ganska värdelös.