1 extra sträng på skuggade paneler?

clafa
Om man vet med sig att man kommer ha skugga på 8 paneler av 24 under morgon timmarna... Är det då bättre att lägga dom på en egen sträng? eller ska man satsa på optimerare?

finns det någon nackdel med 1 extra sträng? kommer i sådana fall ha 3 på ett 10kw system.

tack
clas

Re: 1 extra sträng på skuggade paneler?

Först vill jag påpeka att 24 st x säg på 250 Wp blir bara 6 kWp. Du säger 10 kW?
Hur kan det bli 10 kW?

24 st solcellsmoduler är väl vad det max går att ha i en enda sträng, tror jag.
Vid punkten för maximal effekt (MPP): 24 x ca 31 V = 744 Volt
Tomgångsspänning: 24 x 38 V= 912 Volt, men vid låg temp. kan det bli ännu högre spänning.
Max är väl 1000 V vad dagens växelriktare klarar på sina MPP-ingångar.
Dagens växelriktare har väl vanligen 2 oberoende sträng-ingångar, dvs MPP-ingångar.
Jag har inte sett någon som har 3 oberoende MPP-ingångar.

Visst, skuggning är ett stort problem i en sträng(om varje
solcellsmodul inte har effektoptimerare). Nämligen, skuggas en enda av dina
seriekopplade solcellsmoduler, så drar den ner alla  övriga
oskuggade solcellsmoduler i den strängen till samma usla effekt som den skuggade ger.

Du har först tänkt ha 2 oberoende strängar med
12 st solcellsmoduler i varje?
Men, du överväger nu, pga skuggningen, att istället ha
3 oberoende strängar med 8 st solcellsmoduler i varje?

Tänker du ha en enda växelriktare?

Tänker du parallellkoppla 2 strängar till en oberoende MPP-ingång?
Och den 3:e strängen går till den andra oberoende MPP-ingången på växelriktaren.

Det är givetvis bra att lägga de skuggade i en egen oberoende
sträng, så de inte förstör för de övriga solcellsmodulerna.

Re: 1 extra sträng på skuggade paneler?

clafa
Min tanke var att ha typ 8-12 paneler av 24 i en egen sträng pga av ev skuggning, och jag hade fått för mig att det fanns växelriktare som hade 3 MPPT ingångar, men jag måste ha läst fel.

Min plan är att sätta upp 37 paneler i 2 strängar. (24+13) kopplat till en SMA Tripower 9000.

Får väl fundera på effektoptimerare för att vara på den säkra sidan...

Re: 1 extra sträng på skuggade paneler?

Clafa,

Det är litet lurigt med hur växelriktartillverkarna anger antal
strängar, som kan kopplas till deras växelriktare. Se upp där!
Vissa anger att man kan koppla "upp till 4 strängar" till växelriktaren.
Men, det är då bara en kopplingsplint i växelriktaren,
där de 4 strängarnas kablar kan skruvas fast. Men, där 2 strängar
parallellkopplas och går till en oberoende MPPT-ingång på växelriktaren.
Och samma för de andra 2 strängarna. I själva verket har växelriktaren
då endast 2 oberoende MPPT-ingångar.

Det finns vissa solcellsmodultillverkare som har inbyggd effektoptimerare.
Dvs i kopplingsboxen på solcellsmodulen sitter utöver skyddsdioderna en
inbyggd effektoptimerare. Det kan då bli litet billigare än att köpa
solcellsmodul och effektoptimeraren separat.

Ett solcellssystem, på ca 10 kW, blir ca 20 % dyrare om man har separata
effektoptimerare på varje solcellsmodul. Om du hittar solcellsmoduler med
inbyggd effektoptimerare, kanske det blir aningen billigare, och endast
ca 15 % dyrare. Du får kolla med effektoptimerartillverkarna
SolarEdge och Tigo.

T.ex. vissa solcellsmodul-tillverkare har någon modell med inbyggda SolarEdge effektoptimerare:
AxiTec
Axsun
Holleis
JaSolar
JinkoSolar
KiotoSolar
SuisseSoleil
ViaSolis
UpSolar

Men Tigo är en annan effektoptimerar-tillverkare, som och kan fås inbyggd i solcellsmodul.

Vi har själva 9 kW och SolarEdges system, med separata SolarEdge effektoptimerare.
Om du skulle vara intresserad hur vi gjort se länk:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Ny-9-2-kWp-solcellsanlaggning-tp5008649.html

SolarEdge har större effektoptimerare på 600 W, som kan kopplas över 2 st seriekopplade solcellsmoduler.
På så vis behövs endast 1 st effektoptimerare per 2 st solcellsmoduler. Med det har de tydligen spärrat för deras växelriktare med lägre effekt än 15 kW. Litet dumt, men givetvis för att de skall kunna kränga fler effektoptimerare. Alltså 600 W SolarEdge effektoptimerera funkar endast tillsammans med SolarEdges växelriktare 15 kW och större. Synd.

Tänk på att ställa klara (och inte luddiga) frågeställningar här i forumet.
Då får du troligen klara svar.
Du kunde t.ex. ha angivit att du avser att ha:
Tak 1: 24 moduler, azimut 90 grader, uppvinkling 30 grader.
Tak 2: 23 moduler, azimut 270 grader, uppvinkling 30 grader.

Dvs Öster-Väster

Lycka till med ert projekt.

Re: 1 extra sträng på skuggade paneler?

Det finns med 3 mppt, kinesiska SMA.
Dock tror jag att de börjar från 15kw, kanske lite väl stor.