0.5KW testanläggning

Magnus Olsson
Tjena alla experter på solceller :)

Jag är ny på området men har länge funderat på solceller men avfärdat det för att de blir så stora pengar och jag har inte helt optimalt tak och dessutom en del skog på nord-ost sidan så jag kommer att ha partier i skugga, speciellt på då solen går lågt.

Nu satt ja o strösurfade lite på swedensol och hittade en microinverter för 2 paneler
http://www.swedensol.se/produkter-solel/vaxelriktare-inverter/APS_microinverter

Det priset hamnar så lågt att man skulle kunna prova o se hur två paneler skulle fungera. Samtidigt är det litet nog för att flytta/vinkla eller experimentera med än vad en full installation blir.

Går testen bra så kan jag ju A, köpa till fler paneler och microinverters och bygga ut eller B, köpa ett stort system o montera dessa 2 på garagetaket eller nått :)

Så vad tror ni, är de en dum plan o ja kommer o förköpa mig på solceller ändå så ja borde skaffa allt på en gång? :)

Re: 0.5KW testanläggning

calle
Ett kort svar är väl bara att titta på alla som är i detta forum.
Det är lönsamt och fungerar. Att börja med något för litet som dessutom är olagligt är inte så vettigt.
Du kommer att konstatera att det fungerar och vilja ha en riktig anläggning!!!

Prova istället att ladda ner PVsyst och bygg upp din fastighet i modellen och simulera fram en bra lösning. Skicka sedan ut offertförfrågningar och jämför med vad du själv kom fram till.
Man kan börja med en liten 3kw anläggning men du kommer snart vilja ha mer och då blir det delar över ifrån den gamla som är svår sålda.
Låna pengar istället och gå all-in...

24 februari 2017 14:40:04 +01:00, skrev Magnus Olsson [via Solcellforum] <[hidden email]>:
[...]

To start a new topic under Frågor och svar, email [hidden email]

Re: 0.5KW testanläggning

Magnus Olsson
Kan du förtydliga vad som är olagligt?

Re: 0.5KW testanläggning

calle
Man kan inte bara koppla in något för att testa. Det måste vara en fast installation. Dessutom så installerar man en produktionsanläggning så måste nätägaren godkänna den. Även byta elmätaren till en som är dubbelriktad.

MEN... de har väldigt svårt att se detta om ingen skvallrar. Skulle du producera mycket och skicka ut det så kommer du att få betala för att skicka ut det så det är kanske inte så smart.

24 februari 2017 15:07:19 +01:00, skrev Magnus Olsson [via Solcellforum] <[hidden email]>:
Kan du förtydliga vad som är olagligt?

To start a new topic under Frågor och svar, email [hidden email]

Re: 0.5KW testanläggning

Magnus Olsson
Ja jo men de begriper jag, starkströmsinstallationen skulle såklart vara installerad av elektriker och elmätaren utbytt osv.

Det jag menade var att det är betydligt enklare att prova vinklar eller flytta till en annan del av taket eller tillomed flytta allt (och be elektrikern dra om kabeln) om de ni visar sig att det inte fungerar alls på hustaket. Betydligt enklare än om man har 10 paneler i alla fall.

Problemet med alla simulatorer är att de räknar inte in att jag har ett hus med en skog (som inte är min) relativt nära och huset står i en lätt sluttning (på  fel sida såklart) så jag är osäker på hur pass mycket soltimmar mitt tak skulle få. Hade jag haft en kanontak för solceller hade jag nog satsat mer från början, nu skulle de dock vart skönt att få nån slags icke simulerad siffra innan man lånar 40 papp.

Re: 0.5KW testanläggning

calle
Med PVsyst så ritar man in huset med panelerna. Sedan ritar man in en profil på det som är >150m bort, placerar ut saker som är närmare tex andra hus, skorstenar eller träd.
Sedan så väljer man vilken typ av panel och omvandlare.
Det svar man får ut är årsproduktionen. Det är ju det som är det viktigaste. Inte det maximala en fin sommardag.
Sedan kan man labborera med vinklar mm.

Det finns enklare metoder också:
börjar man med 1kw solpanel stående mot söder i 45grader i Stockholm så borde det ge 1000kwh på ett år. Det finns ett fint blad som du hittar här på forumet där man ser hur mycket mindre man får om man tex vinklar det annorlunda. ca 20% ger 96% och helt plant ger 85% eller vad det nu var.
Sedan finns det en enkel skuggningsprofil pappar som man kan använda. Den har hela södra himlen inritad med olika % siffror i varje ruta. Det är bara att rita in din skuggprofil och ta bort de sifforna som du har skugga. Alltså en skog en bit bort ger då -12% eller så. Det får du också dra bort ifrån det ovan. Och sedan så har du ett ganska bra svar.

Säljarna kommer inte så mycket närmare än så heller. :-)

24 februari 2017 15:54:19 +01:00, skrev Magnus Olsson [via Solcellforum] <[hidden email]>:
[...]

Många mikroväxelriktare verkar dessutom ha en USEL verkningsgrad som kanske kommer att göra dig besviken!

Testar själv en enecsys mikroriktare nu ihop med en 200w mono panel i bästa läge och den presterar betydlig sämre än min stora anläggning med sämre placering och en vanlig strängväxelriktare.

Titta på ditt tak hur det ser ut med skugga för tillfället och en månad framåt! Morgon och kvällsskugga samt skuggning under vintermånaderna påverkar årsproduktionen ganska lite.

Re: 0.5KW testanläggning

Titta på www.rl.se, där lägger du in din ort och kan kolla solvinklar för varenda dag på året i 15 minuters intervaller.
Obs. Vid låga solvinklar produceras nästan ingenting. Så det är meningslöst att titta efter låga solvinklar.
Din framtida anläggning skall fungera från mars-oktober, det är då det produceras.

Re: 0.5KW testanläggning

Magnus Olsson
Tack för alla tips! jag va o vingla runt på en stege idag och även om det ser skapligt ut nu så beror de mest på att skiftet en bit bakom mitt hus är hugget för nått år sen, en investering ska ju hålla ett par år o när granar o tallar börjar nå lite högre höjd så blir de mindre sol.

Men som ni säger så är de ju viktigare längre in på året så ska hålla lite koll på sol o tak framöver.

Hitta denna sida som gav en rätt bra översikt hur solen står under hela året
http://app.photoephemeris.com/?ll=16.768800,-3.007300¢er=17.1148,-2.4663&dt=20170225092500%2B0000&z=7&spn=5.42,14.64