Årsproduktion för 2013

nelos
År 2013 går mot sitt slut, ska bli intressant att se vad som producerats under 2013.

Har förberett nyårsfirandet med att leta upp vilka kostal-anläggningar som varit i drift under hela 2013 så att fullständiga driftdata finns tillgängliga för hela året.

Det finns drygt 20 publika kostal-anläggningar i piko solar portal, men det visar sig att bara 3 st varit i drift under hela 2013. De tre anläggningarna är dessa:

Lyngåkra 4:179
http://piko-solar-portal.de/PlantViewPublicGeneral.aspx?plantId=2f7b72a4-87f2-483c-9fd9-9a48c14aa3ad

Vaxjo Sweden
http://piko-solar-portal.de/PlantViewPublicGeneral.aspx?plantId=163ad5b9-5ec9-427d-9a7a-d26bd3fca80f

Mats Solar
http://piko-solar-portal.de/PlantViewPublicGeneral.aspx?plantId=3613d090-fcb2-416a-9947-5162a0d1985e

Lyngåkra ligger mycket bra till, med över 1050 kWh/kW i skrivande stund. Ingen skuggning enligt följande effektkurva:

Växjö ligger på ca 840 kWh/kW. Anläggningen verkar vara skuggad tidigt på morgonen, som man kan se på denna effektkurva:

Mats solar kommit till ca 650, som ju är ganska lågt. Anläggningen verkar vara skuggad på morgonen:

Vi får se vad slutresultatet blir till nyår, men det kommer inte skilja så mycket till slutresultetat.

Re: Årsproduktion för 2013

nelos
Har letat efter fler anläggningar som varit i drift under hela 2013, man märker hur många som tillkommit under 2013.
Det stora flertalet anläggningar verkar vara driftsatta under året som gått.

En annan förklaring skulle ju kunna vara att tidigare anläggningar inte hade någon internetkoppling, men det verkar mer rimligt att de flesta anläggningar är nyinstallerade.

Har tittat på anläggningarna under "Solarlog":
http://home.solarlog-web.se/

Det finns bara en anläggning som varit i drift under hela 2013, Renkesgården:
http://home.solarlog-web.se/73.html

Anläggningen är på totalt 15.9 kW, och består av två delar med två steca-växelriktare på 8 och 10 kW,
StecaGrid 8000/10000:

Anläggningarna verkar inte vara speciellt skuggade, iallafall inte mitt på sommaren:

Den ena anläggningen ligger idag på 917kWh/kW, och den andra på 914kWh/kW.

Kanske når de upp till 920kWh/kW till nyår.

Re: Årsproduktion för 2013

nelos
Har nu tittat i PvOutput.org:
http://pvoutput.org/

Det är dock svårt att söka efter svenska anläggningar där, söker man på "sweden" så hittas ingenting.
Någon som vet hur man gör?

Men det finns ett "Norden"-team, där det listas några svenska anläggningar:
http://pvoutput.org/ladder.jsp?tid=581

Där listas 6 st svenska anläggningar.

Av dem är 3 st Filips anläggningar, och han har haft åtminstone en anläggning igång under hela 2013.
Han kommenterar säkert själv, så jag lämnar dem.

Av de övriga är det bara en som varit igång hela 2013, Oxie:
http://pvoutput.org/list.jsp?id=11627&sid=12273

Såg den kommenterad på Bengts blogg, den ligger riktigt, riktigt bra till i produktionsstatistiken.
Jag får utbytet till 1110 kWh/kW, vilket ju är helt fantastiskt. (7776kWh/7kW)

Allmän visdom tidigare verkar ha varit att man kan komma upp till 1100 kWh/kW i Sverige.
Men om siffrorna stämmer, så har man alltså producerat mer än så! Intressant.

Och då gäller det ju stationära system, men solföljare kommer man betydligt högre.

Oxie finns även på "suntrol-portal", här är länkar:
http://www.suntrol-portal.com/en/page/oxie
http://www.suntrol-portal.com/en/page/oxie/year/2013/axis/static/output/real/chart/default/p/1

Där framgår det tydligt att utbytet under 2013 fram till idag är 1110kWh/kW. Vi får se vad som gäller på nyårsafton.
Med så bra utbyte får man väl anta att anläggningen är helt oskuggad...

Enligt kommentarerna består anläggningen av 28st ZNShine mot söder i 27 graders vinkel med en Kostal Piko 7.

Re: Årsproduktion för 2013

nelos
Går nu igenom suntrol-portal efter svenska anläggningar:
http://www.suntrol-portal.com

Här är de svenska:
http://www.suntrol-portal.com/en/plant/search/advanced/country/SE/is_public/1

Förutom Oxie (ovan) har bara en publik anläggning varit i drift under hela 2013:

Ängsvik119
http://www.suntrol-portal.com/en/page/angsvik119
Den har fram till idag producerat nästan 700 kWh/kW.

Anläggningen är skuggad på morgonen tycker jag det ser ut som på effektkurvan:

Och det verkar ju stämma när man ser träden till höger (öster) i bilden.

Re: Årsproduktion för 2013

filip71
För att lista svenska anläggningar i pvoutput.org så brukar jag välja latest outputs och sedan sortera på location och sedan leta framåt... http://pvoutput.org/outputs.jsp?p=626&df=20131201&dt=20131221&o=p&d=desc

Själv har jag inte tre utan två anläggningar. Den första byggde jag om och den nya blev nummer två Och den första blev decommissioned... Så även om jag haft solceller under 2013 så kan jag inte få fram någon jämförbar statistik.  Ni får hålla er 372 dagar till för det.  :-D

Re: Årsproduktion för 2013

filip71

SV: Re: Årsproduktion för 2013

De som kör solaredge kan hittas via www.solaredge.com välj monitor, gäst och filtrera på Sverige. Där finns minst 10st varav 5 har funnits i minst ett år

Skickat från min Sony Xperia™-smartphone

---- nelos [via Solcellforum] skrev ----

[...]

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/rsproduktion-for-2013-tp5002609p5002613.html
To start a new topic under Solcellsanläggningar - Drift och underhåll, email [hidden email]

Re: Årsproduktion för 2013

Lunken

Re: Årsproduktion för 2013

nelos
Tack för direktlänkarna till PvOutput, inga fler där med data för hela 2013 dock.

På solaredge finns det däremot anläggningar med data för hela 2013, utmärkt!

Här är en direktlänk till de publika anläggningarna:
http://monitoring.solaredge.com/solaredge-web/p/public_home

Följande solaredge-system har data för hela 2013:

sjokarby
http://monitoring.solaredge.com/solaredge-web/public?name=sjokarby

Sandnell
http://monitoring.solaredge.com/solaredge-web/public?name=Sandnell

Manhoven
http://monitoring.solaredge.com/solaredge-web/public?name=manhoven

Nykvarn Suntracker - med solföljare!
http://monitoring.solaredge.com/solaredge-web/public?name=Nykvarn%20Suntracker

Vastra_Kajvagen_1 - med solföljare!
http://monitoring.solaredge.com/solaredge-web/public?name=Vastra_Kajvagen_1

"Sjokarby" är calles anläggning, som finns dokumenterad här:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Lite-storre-anlaggning-12kWp-td5001114.html
Utbytet ligger än så länge på 953 kWh/kW under 2013.

"Sandnell" finns det inte så mycket information om, men utbytet är 647 kWh/kW.

Anläggningen "Manhoven" har ett utbyte på 1063 - som ju ligger riktigt högt.
Inte så mycket mer information dock, och ingen bild.

De två sista anläggningarna var mycket intressanta för det är inga vanliga anläggningar,
utan är anläggningar med solföljare!

Anläggningen "Nykvarn Suntracker" har som namnet anger en solföljare:

Och detta ger också det absolut bästa utbytet av alla anläggningar hittills: 1471 kWh/kW!
Än så länge, får se vad nyårsvärdet blir.
Imponerade, långt över 1100 kWh/kW, men det är ju för stationära anläggningar som detta är nära toppnivån.

Även "Vastra_Kajvagen_1" har solföljare:

Och utbytet är än mer imponerande: 1488kWh/kW.

Dessutom finns denna anläggning långt norrut i Sverige - extra intressant alltså.

Här är anläggningen:
http://www.piteenergi.se/om-oss/press-och-sponsring/pressinfo/solcell/

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=bH2hMiLHHHI
https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=JmLVT3x8ik8

På deras sida skriver Pite energi:
 "Vår park producerar effektivast i Sverige! Bättre än liknande anläggningar i södra Sverige."

Anläggningen i Piteå producerar alltså bättre än anläggningar längre söderut.
*Mycket* intressant.

Re: Årsproduktion för 2013

nelos
Har nu även gått igenom anläggningarna i SMA "Sunny Portal":

http://www.sunnyportal.com

Jag har tagit alla anläggningarna med en information om "Annual Comparison", som har driftdata för hela 2013.

Här är anläggningarna:

Aulins väg Laxå
http://www.sunnyportal.com/Templates/PublicPageOverview.aspx?page=f68b1d4b-ce38-421d-a88c-c0f8c9d6081b&plant=6f748117-2d73-4f6b-906d-cbec39b2e64a&splang=en-US

Ekobyn Bålarna
http://www.sunnyportal.com/Templates/PublicPageOverview.aspx?page=e4919e73-318f-45ee-862e-92560572b03a&plant=4b35ce19-78cc-4c94-8ba1-8a2cc131f4c3&splang=en-US

Gäddeholm 73, Västerås
http://www.sunnyportal.com/Templates/PublicPageOverview.aspx?page=8d2005b0-1fb1-437c-91b2-c341dd16ecc2&plant=1fa9082d-7d95-4da2-88ef-85fe02e3e2dd&splang=en-US

Geografigränd Umeå
http://www.sunnyportal.com/Templates/PublicPageOverview.aspx?page=24d7a4ca-ea1c-4fbb-ad43-eda540057b4f&plant=b532b440-a7ee-4471-a68d-1a0977c04963&splang=en-US

Haparanda Stadshus solceller
http://www.sunnyportal.com/Templates/PublicPageOverview.aspx?page=c3a24220-f962-45d2-90d9-b9ce7ac6c26f&plant=e7834cf4-8073-4806-a300-392026ff4d7e&splang=en-US

Hultsätter
http://www.sunnyportal.com/Templates/PublicPageOverview.aspx?page=3f21ddf8-6650-477e-90c9-85b8752a87d7&plant=bc0a2dd2-225c-428a-a2b6-7935ee48cbd3&splang=en-US

Loke110
http://www.sunnyportal.com/Templates/PublicPageOverview.aspx?page=55260c37-76fd-4539-9bf5-3d567023e64f&plant=53409f68-e981-43f7-8278-9fbcf10c8a3b&splang=en-US

Solcellen Ellen i Täby
http://www.sunnyportal.com/Templates/PublicPageOverview.aspx?page=9cbed577-7af9-48bd-a378-3472f1b7143c&plant=cc3d117e-08b2-401a-abf2-c73992c6249e&splang=en-US

Tomtas.se
http://www.sunnyportal.com/Templates/PublicPageOverview.aspx?page=a81e57f6-69f9-4202-8698-449db46a1ecb&plant=25ca8b9b-f08c-4fa4-bfff-a99293984e9b&splang=en-US

Villa Vårdsätra
http://www.sunnyportal.com/Templates/PublicPageOverview.aspx?page=1995a726-0802-42e9-8666-bb91c2a08f25&plant=cedbdba0-ed91-47e1-a0a2-ba8dc0bb80bb&splang=en-US

Alenbratt One
http://www.sunnyportal.com/Templates/PublicPageOverview.aspx?page=6689b63f-99dc-4887-8de1-719c70c47b7a&plant=935a7825-9061-490e-a571-2908643044f4&splang=en-US

Carlsson Urban
http://www.sunnyportal.com/Templates/PublicPageOverview.aspx?page=e889d9d9-7c64-4f06-944f-c29e85fef1da&plant=4f1b25f2-848c-43df-816b-bb0f8508ed05&splang=en-US

skarfvaby
http://www.sunnyportal.com/Templates/PublicPageOverview.aspx?page=50b0ff73-bd88-45b5-864d-5fe5dbf7509c&plant=3c10ddb2-40b4-47b6-be9e-d1258a8f686f&splang=en-US

Re: Årsproduktion för 2013

nelos
Det finns 6 st svenska anläggningar i omnikportal, men ingen har varit igång under hela 2013:

http://www.omnikportal.com/Terminal/TerminalDefault.aspx?come=Public

Däremot finns det anläggningar hos soldata.se som har mätdata för hela 2013:

http://www.soldata.se/

Här är anläggningarna:

Bua Kyrka
http://soldata.se/index.php?id=2&logger=1

Innovatum
http://soldata.se/index.php?id=2&logger=499

Sörbyverket
http://soldata.se/index.php?id=2&logger=503

Sannarpsgymnasiet
http://soldata.se/index.php?id=2&logger=506

Svenska Bostäder - Odenplan
http://soldata.se/index.php?id=2&logger=508

Micasa - Kattrumpstullen
http://soldata.se/index.php?id=2&logger=510

Centralförrådet i Ronneby
http://soldata.se/index.php?id=2&logger=511

Hillringsbergs Herrgård
http://soldata.se/index.php?id=2&logger=512

Ålidhem Kisel
http://soldata.se/index.php?id=2&logger=514

Ålidhem CIGS
http://soldata.se/index.php?id=2&logger=515

SFV- Etnografiska museet
http://soldata.se/index.php?id=2&logger=516

HSB Kvarnen
http://soldata.se/index.php?id=2&logger=517

Re: Årsproduktion för 2013

nelos
Svenska anläggningar finns även i Fronius Solar.web:

https://www.solarweb.com/

Kan dock inte lista anläggningar som varit igång hela 2013.