Utrymme från kant

Zyberdude
Nå det blev väl som alla andra att man vill ha mera när man börjat. Idag har jag 12st 340W och ser att jag skulle behöva ännu mera för att få ut 4000kW i åter. Tänkte mig då 2st till. Idag är alla på en snygg rad och längst ut kommer takstegen. Bredvid takstegen skulle det finnas utrymme för 2 st liggande paneler. Nackdel är att takytan är från stegen till takkanten 1,9m så om panelerna är 1,70 långa blir det 10cm från takstege och lika från takkant. Hur fungerar det med vind, snö osv? Andra sidan har jag mer än 30cm från kanten och inga problem där.

Skulle helst inte vilja flytta takstegen för blir en extrakostnad på 2000kr för en takbrygga och förlängd stege (plus en takstege i reserv).

Är utrymmet för litet?
Sen så finns ju inte likadana 340W paneler mera men 380W har jag hittat. Det ska väl inte vara något problem att sätta dom i fortsatt serie? Får väl ändå bara ut max 340W som mina gamla är på.

Re: Utrymme från kant

Arne
Så är det, det är som ett gift, man vill ha mer och mer kWh-produktion

10 cm räcker väl som avstånd panel till takstege. Skulle vara skugga från takstegen då som skulle störa. Men annars kan man väl ha panelen ända emot takstegen, kanske ha 2 mm spel. Vid takgavelkanten, som jag antar du menar,  kan man låta panelen gå ända ut över takgavelbeslag och till gavelkanten, om man vill, för bygglovsfrihet. Paneler får inte sticka ut över takgavelkanten. När det gäller hållfastheten vid vind- och snölast, kan du ju sätta något extra takfäste om du är orolig.

Hur många takfäste har du per panel idag? Jag tror man brukar ha ca 2 til 2,5 takfäste/panel.

Är de 12 panelerna i porträtt? På ett betongpannetak? Ska du lägga de två nya panelerna i landskap kanske det behövs dubbla skenlager, och panelerna kommer då ca 50 mm högre upp från takytan jämfört befintliga panelerna. Men syns nog inte.

Re: Utrymme från kant

Zyberdude
Idag är det 1 fäste per skena dvs 2 per panel. Mitt system håller för 1,60 m mellan konsollerna.

Jo porträtt på plåttak (takpannemodell). Blir nog troligen dubbelt lager, har inte kollat hur jag får fästen monterat så att skenorna (klammern) blir på korrekt ställe på panelen. Fästen har inte så mycket spelmån.

Re: Utrymme från kant

Zyberdude
Mina gamla paneler var ju av 340W och de blir i år 2 år. Kan man då om jag köper 2st till ta en modell med 335W effekt? De har samma mått som mina, medan en 370-390 w är större. Jag borde väl inte tappa någon effekt på mina gamla paneler då heller om de föråldras med 1% i året, dvs de borde nu ge 333W (340*,99*,99) +-5%

335W finns som ett mycket förmånligt alternativ jämfört med 380W. Har jag någon nytta av att ta en 380W panel istället för 335W? Med tanke på ström och spänning.

Re: Utrymme från kant

Arne
Om man förlänger en befintlig sträng är det bäst att förlänga med samma fabrikat och typ och WPstyrka som man redan har. Men ibland finns inte längre sådana man redan har att köpa, då kan man ta effektstarkare än  vad man redan har. Du har 340 Wp. Helst ska då då välja 340 Wp, men 345 ska också går bra, ja även 350 Wp. Kolla på databladen att ström och spänning är lika och samma antal enskilda solceller i panelerna. Är det 60 cells panel du har idag?

Vad man inte vill är att de nya panelerna är effektsvagare än de befintliga, eftersom då bromsar strängen.
När du tittar på flashlistan på panelerna du har, då ser du vilken spridning de har, du ser de varierar litet i Wp.
Men din idé med 335 Wp kanske funkar bra pga så liten skillnad med 335 Wp mot 340 Wp.