Solcellsanläggningar - Nöddrift

persch
Jag har en väl fungerande solcellsanläggning.
http://scherman.nu/solceller

Min anläggning, som väl de flesta andra anläggningar, fungerar endast om elnätet är igång.
Vid elavbrott ger alltså min solcellsanläggningen ingen energi.

Det behövs inte mycket fantasi för att tänka ut ett scenario där samhället där man bor blir strömlöst en längre tid.

Funderar på om man på något någorlunda enkelt (och billigt) sätt skulle kunna koppla om solcellerna till att åtminstone ladda ett bilbatteri.

Spänningen från en sträng kan komma upp i 350 V DC och strömmen i strängen kan komma upp i 7 A.

Tacksam för idéer.

SV: Solcellsanläggningar - Nöddrift

calle
Så här gör du.

1. Koppla bort inkommande kraft. Huvudströmbrytaren.
2. Koppla in din 12V till 220V inverter som du tex köpt på Kjell.com för 500kr till ett 12V bilbatteri eller liknande.
3. Bygg en special kabel med 2 stickkontakt.
4. Stick in den ena änden i invertern och den andra i ett vägguttag som är kopplad på samma fas som din solanläggningen.

Detta fungerar för en en fas anläggning.
I 3fas fallet blir det klurigare....
Det finns inte så många 3fas inverter att köpa till rimliga pengar.

Ett bättre alternativ är tex att köpa invertern ifrån ferroamp.se då kan du koppla in batteri och kan få nödström på en speciell kontakt för tex frysar.

Skickat från min Sony Xperia™-smartphone

---- persch [via Solcellforum] skrev ----

[...]

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Solcellsanlaggningar-Noddrift-tp5012605.html
To start a new topic under Solcellforum, email [hidden email]

Re: Solcellsanläggningar - Nöddrift

https://www.ecoelectric.com.au/shop/sunny-island-6-0h-sma-hybrid-inverter.html

Re: SV: Solcellsanläggningar - Nöddrift

Kan en vanlig växelriktare verkligen jobba direkt mot ett litet off grid nät på det sätt som du beskriver calle?  Hur kommer växelriktaren att bete sig om ex solcellerna producerar 2000w medans huset endast förbrukar ex 500w. .

Re: Solcellsanläggningar - Nöddrift

Går det att ha ett trefas elverk som "lurar" växelriktaren att det finns spänning?
Stäng av huvudbrytaren.
Koppla elverket på insidan
Starta växelriktaren.
Det låter lite för enkelt, så det går säkert inte :)

Re: SV: Solcellsanläggningar - Nöddrift

persch
Tänkte som Du Calle, men jag har en 3-fas-växelriktare. Den måste tyvärr matas med 3 faser från nätet för att den skall producera el.

Re: Solcellsanläggningar - Nöddrift

persch
Jag tänkte även som Du TommyE, men undrar precis som Magneten vad som händer om växelriktaren får för sig att producera mer effekt än jag kan ta hand om.

Ett elverk kräver ju också bränsle, vilket jag inte räknar med att ha tillgång till i det tänkta Worst Case Scenario.

Frågan jag hoppades på få svar på är om det är praktiskt möjligt att hoppa över växelriktaren och endast utnyttja likströmmen (350 V DC) för att ladda ett bilbatteri.

Finns det någon anordning som sänker spänningen på ett effektivt sätt, eller är enda lösningen att seriekoppla med en lagom stor resistans?

Re: Solcellsanläggningar - Nöddrift

TommyE
Mmm, det finns folk som laddar ett gäng batterier - hur det ansluts vet jag inte, men kanske kan det fungera? Billigt tror jag inte heller att det blir :-)

Här är en snubbe som bygger ett "tesla batteri".
https://www.youtube.com/watch?v=T_JesCvR1Rs

Re: Solcellsanläggningar - Nöddrift

magneten
Här är iaf en battetiladdare som tål 150V på DC sidan...
50A 24V MPPT solar charger DC12V 24V 48V Controller PV Regulator,CEand RoHS approved,blue and green optional
 http://s.aliexpress.com/7FziUfAN
(from AliExpress Android)