Solcellernas funrun över, har priserna nått botten?

Solcellernas funrun över, har priserna nått botten?

Offgrid wannabe
Hittills har priset på solceller stadigt gått ner 5-15% varenda år. I våras kunde jag ännu få tag på paneler för runt 0,35€/Watt av min lokala återförsäljare. Nu har dom ökat stadigt hela sommaren och hösten och bästa pris ligger på 0,43€/Watt. Även vid tyska photovoltaikshop är priserna höga och verkar ha ökat ännu mer. Billigaste panel verkar ligga runt 0,40€/Watt då man ännu förra vintern kunde komma ner i runt 0,30€/Watt (innan frakt).

Inflationen har varit stor 2021 i de flesta områden, är denna ökning bara temporär eller har solcellsutvecklingen nått taket?

Re: Solcellernas funrun över, har priserna nått botten?

Fraktkostnader och annat har väl gått upp efter Coronan...

Re: Solcellernas funrun över, har priserna nått botten?

Dasher
Efterfrågan har stigit?