Solaredge system där skugga påverkar andra paneler i samma sträng

Solaredge system där skugga påverkar andra paneler i samma sträng

joka
OK, mitt första inlägg på detta forum så jag kanske lagt det på fel ställe? Kan även varna för att det är ett långt inlägg!

Mitt problem är att när delar av en sträng inte har så mycket sol (för de är i ett visst väderstreck) så tappar övriga paneler i samma sträng väldigt mycket effekt trots att de har mycket sol. Min fråga är om jag har ”blivit lurad” att ett Solaredge system gör det möjligt att ha paneler i samma stäng i olika väderstreck?
Jag har följande anläggning sedan januari i år:

Solaredge 12.5K växelriktare (två ingångar)
I Syd-sydostläge (Azimut 154) har jag 5st Suntech Mono 525W + 4 st Suntech Mono 395W
Har ett Garagetak med 10st Suntech Mono 525W i Väst-sydvästläge (Azimut 244)
Och ett till tak i samma väst-sydvästläge (Azimut 244) med 13st Suntech Mono 525W
Alla paneler har P505 optimerare
Initialt så hade jag de två slingorna dragna på följande sätt:

Jag har mer eller mindre inga träd eller likande som skuggar utan det enda som skapar skugga är att solen på morgonen bara lyser på sydpanelerna (Västpanerlerna fortarande utan direkt sol) och sedan på eftermiddagen kvällen så blir panelerna i sydlig riktning i skugga medan västpanelerna fortsatt har sol ganska länge.
För ett antal veckor sedan märkte jag att de 7 övre panelerna på det västtak som har slingan kopplad till det sydliga taket började tappa i effekt jämfört med dels de undre panelerna på samma tak som var kopplade till paneler som på garagetaket i samma väderstreck. Garagetaket producerade fortsatt bra med samma värden som de undre panelerna de var kopplade till.  Minskningen i effekt gick hand i hand med att panelerna på sydtaket fick mindre sol. Man börja märka detta vid ca 16-tiden och ju för varje timme blir skillnaden större.

Tittar jag på hela dagen så verkar de 7 övre panelerna generera strax över 0,33 kWh mindre per panel i genomsnitt. Tittar man momentant så ser man stor skillnad på aktuell effekt: (kl 18:00)

Min solcellsleverantör skulle ändå komma ut och rätta ett antal felaktigheter som upptäckts vid besiktning och tog då och drog om hela kabeldragningen av panelerna då de höll med om att något verkade vara fel. I stället så drog de strängarna på följande sätt:

Men jag kan nu konstatera att detta inte har hjälpt. I stället så ser jag nu att alla 10 paneler på garagetaket tappar i effekt framåt eftermiddagen/kvällen. I bilden nedan så borde alla paner i västlig riktning producera ungefär samma men på garagetaket så ligger de på runt 40W medan det andra taket ligger på 230W per panel.

Är det ingen annan än jag som har detta syndrom? Går det att göra något åt eller är det en myt att Solaredge klara paneler i olika väderstreck på samma slinga utan att de påverkar varandra?

Re: Solaredge system där skugga påverkar andra paneler i samma sträng

Hej och välkommen till forumet!

Du tog din anläggning idrift i jan 2022, alltså har du driftsdata för feb, mars och april nu.
Hur är varje månad där verkligt producerade kWh jämfört med de beräknade förväntade kWh?
Du har troligen fått av solcellsfirman beräkning av förväntad produktion, kWh, per månad och per år.
Gör anläggningen varje månad vad den ska?

SolarEdge med sina effektoptimerare på varje panel, gör så att varje effektoptimerare tar ut från panelen effekten som motsvarar ljuset som faller på just den panelen.
Dvs om en panel skuggas i en lång seriekopplad sträng av effektoptimerare, då drar inte den dåliga panelen ner strängströmmen.

Du säger du har inget nämnvärt som skuggar. Varför har du då valt ett SolarEdgesystem?
Om du nu väljer ett SolarEdgesystem varför då en SE12.5k på 12,5 kW, när en SE17k på 17 kW kostar mindre, ca 4000 kr mindre och kan byggas ut till hela 22,95 kWp paneler.

Med dina paneler som är i två olika väderstreck, skulle det ha gått väldigt bra med en vanlig växelriktare(alltså utan effektoptimerare) t.ex. SMA eller Fronius. Men då ska du ha alla paneler likadana dvs samma Wp-styrka för ett och samma väderstreck. Varför har du olika WP-styrka på panelerna, det är litet udda, och brukar man inte ha, i alla fall inte på en nyinstallation?

Du har alltså, sammanställt(som det är idag):

sträng 1: 10 st 525 Wp(sydväst) +  5 st 525 Wp(sydost) + 1 st 395 Wp(sydost)
strängeffekt: 8,27 kWp

sträng 2: 3 st 395 Wp(sydost) + 13 st 525 Wp(sydväst)
strängeffekt: 6,83 kWp(korrektur ska vara 8,0 kWp)

En SolarEdge effektoptimerare P505 får ha max 505 W kopplad till sig.
Se databladet. Men SolarEdge accepterar effekttolerans +5% dvs max 530 W.
Det är på håret det går med en 525 Wp panel.
P505 ger max. utspänning 80 V jämfört 60 V för P401 som ger 60 V.
Det gör att minsta antal P505 i en sträng är 14 st, medan P401 minimum 16 st.

Det får vara max 11,25 kWp paneler i en sträng, men SolarEdge godkänner upp till 13,5 kWp paneler vid 400 V 3-fasnät, men effektskillnaden på de båda strängarna ska vara högst 2000 W.
Står också i databladet.

Du uppfyller kravet med min. 14 st paneler i serie för varje sträng, du har nämligen 16 st.
Du har heller inte för mycket paneleffekt i varje sträng, alltså också OK.

Din nedersta bild där precis samma paneler(525 Wp) och som har samma väderstreck och samma lutning, och belyses samma, ger så stor skillnad som 40 W och 230 W, är inte rätt. Visserligen är panelerna inte på samma sträng, men ändå. Det är kanske tidig morgon eller sen kväll?

Vad ger dina paneler en molntäckt dag i effekt? Då ska de ge samma ögonblickliga effekt(W) oberoende vilket väderstreck de är i och oberoende på deras lutning. Det är en bra check. Du får klart räkna om pga dina paneler är ju inte samma Wp, du har ju 525 Wp och 395 Wp i anläggningen.

Vad var det för fel som besiktningsmannen hittade och som solcellsfirman rättade till?

Är du säkert på att du har SolarEdge effektoptimerare P505? och inte blandat med P401 eller annan typ?
Så det inte är sådant som spökar. Du har nog i dokumentationen från solcellsfirman, en lista över alla effektoptimerare med dess serienummer och vad det är för någon, om P505 eller annan typ.
Det går inte att blanda alla olika effektoptimerare i en och samma sträng.

Om du i SolarEdgeportalen klickar på logisk layout(eller fysisk layout) så ser du alla effektoptimerarna, se bild nedan.Lägger man musmarkören på en, visas dess serienummer.  Men vilken typ, visas inte, om P505 eller P401 eller annan.  Vi har i vår anläggning SolarEdge effektoptimerare P300 och P401.

När du granskar flashlistan över alla dina paneler, stämmer angiven effekt med vad du betalat för?
Flashlistan ingår i dokumentationen du fick av solcellsfirman.

Re: Solaredge system där skugga påverkar andra paneler i samma sträng

joka
Hej och tack för ett utförligt svar. Vet inte om det är det bästa sättet, men jag lägger till kommentarer i din text nedan.

[...]

Nu vet jag inte om detta är motsvarar ett normal-år (mars var väl den bästa vad det gäller soltimmar på extremt lång tid), men JA jag skulle säga att jag får ut ungefär samma som beräknat. Det är även därför jag inte ser att jag kan kräva några ändringar av leverantören utan mer vill veta vad som ligger bakom problemet.

[...]

Ja, det är ju så det påstås, men det stämmer alltså inte i mitt fall. Jag har paneler som exakt samma mängd sol men ändå skiljer upp till 200W i effekt. båda mina tak i västläge har samma belysning och ändå blir resultatet olika när de ligger i olika slingor. Tidigare hade jag paneler på samma tak som hade samma skillnad då den övre och undre raden av paneler var kopplade till olika slingor.

[...]

Bra frågor! Jag trodde att de träd jag hade skulle skugga mycket men det visade sig att det bara var på vintern redan tidigt på året så gick solen långt över dessa. MEN när träden växer så kommer de nog att börja skugga. Men sedan är jag även en sucker för appar och portaler med detaljerad övervakning och möjlighet till API så detta vägde också tungt att välja Solaredge.
Vad det gäller val av växelriktare så var det CellSolar som sa att jag skulle ha en 12.5:a. Vet inte om det var för att inte gå över min 20A säkring. Men samtidigt så går det väl att "låsa ner" en SE17k till lägre effekt?

[...]
Mitt sydost-tak har inte plats för två rader med 525 ovanpå varandra men det blir perfekt med att nedre raden är mindre (samma bredd men kortare) Det är ju en av fördelarna med ett Solaredge-system att kunna göra så.

[...]

Nej, du räknade ihop fel på sträng 2 denna blir inte 6,83 utan 8,01 kWp

[...]

Det är CellSolar som valt paneler och optimerare och kör ju Solaredge system för designen så jag har litat på att detta är rätt.

[...]
Precis, det är ju detta som är min stora frågeställning. Detta borde ju inte kunna hända, men är ett faktum i mitt fall. Något känns inte rätt! Detta "syndrom" börjar på eftermiddagen när sydostpanelerna börjar bli skuggade då solen står mer i väst-nordväst och blir mer och mer tydligt ju senare på dagen det blir.

[...]

Nu är det ju nästan svårt att hitta några helmulna dagar de senaste månaderna, men det känns som att när det är riktigt mulet så ger alla paneler av samma storlek ungefär samma effekt oavsett vart de sitter. (ca 115-120W på de stora och ca 90W på de små)

Vad var det för fel som besiktningsmannen hittade och som solcellsfirman rättade till?
Ganska många! Kablar som låg emot tak, kablar som inte var "avlastade" utan låg i spänn, typ kabeln böjd 90 grader från panelens utgång. Skenor som inte var monterade på korrekt sätt. Och att man blandar K2 systemets skenor med MAFI fästen vilket gör att inte K2 garantin gäller. mm

[...]

Detta måste jag försöka kolla. Jag har inte fått en lista utan det enda jag vet är att det står att jag har 505 i garantibeviset. Kanske har de tagit mindre till de mindre panelerna, men det är inget som är nämnt i så fall! Skall se om jag kan få ut listan från leverantören.

[...]
Precis, men tyvärr så ser man ju som sagt inte vilken modell det är.

När du granskar flashlistan över alla dina paneler, stämmer angiven effekt med vad du betalat för?
Flashlistan ingår i dokumentationen du fick av solcellsfirman.

Tyvärr så har jag inte fått något flashlista utan de har hanterat detta med att lägga in i portalen etc. Men skall se om jag kan få ut den.

Re: Solaredge system där skugga påverkar andra paneler i samma sträng

För ev. framtida garantianspåk är det bra att ha flashlistan,  de ser ut så här.
Detta är urklipp ur flashlista för 295 Wp paneler.

Ok, så felen besiktningsmannen hittade var av mekanisk art. Inget som påverkar anläggningens elektriska funktion nu med en gång, men kanske i framtiden.

Det är möjligt det går att ta reda på vad det är för sorts SolarEdge-effektoptimerare genom att uppge dess serienummer. Jag har aldrig provat det. Du har 32 serienummer att uppge då. Hör med SolarEdge!
Här epost till solaredge kundtjänst: support@solaredge.com

Nu idag kl. 16:25 när jag kollar ögonblicklig effekt med "Layout" sedan "Visa uppspelning" anger SolarEdge med linjalen på kl. 15:15  att alla panelerna ger 0 W. Det är ju helt fel. Anläggningen gav just då 15:15 ca 6,6 kW och nu kl. 16:25 ca 7,7 kW enligt "instrumentpanelen" . Den där uppspelningen och ögonblickliga effekten kanske inte är så exakt. Eller är det så att den visar 0 W för panelern de sista ca 1,5 timmarna? Kollar jag om en timma, kanske den ger värde för kl. 15:15. Alltså eftersläpning SolarEdges datorer kanske måste behandla datan. Ja, det är eftersläpning, nu kl. 17:00 när jag kollar ögonblickeffekt kl 15:15 är det värden för effekt för varje panel. SolarEdges servrar och dator har tydligen mycket jobb med databehandling som tar tid.

Re: Solaredge system där skugga påverkar andra paneler i samma sträng

Kolla upp din SolarEge växelriktare när tillverkad!
Du har kanske fått en gammal som legat länge på lager.
Där programvaran inte riktigt känner till de nya P505?

https://www.solaredge.com/swe/warranty-check

Här är litet om att felsöka växelriktare och effektoptimerare.
Kanske kan ge dig något tips? Den är ganska ny, från mars år 2020.
Jag tycker den verkar ge goda råd.
https://www.solaredge.com/sites/default/files/se-remote-troubleshooting-installation-guide.pdf

Re: Solaredge system där skugga påverkar andra paneler i samma sträng

joka
Ja, jag skall kräva flashlista av cellsolar. Behöver man som du säger i ett eventuellt framtida garantiärende om cellsolar skulle upphöra.

men jag kunde inte låta bli att försöka se vad det är för optimerare jag har på de mindre panelerna och det är inte P505! testade min "inspektionskamera" men fick tyvärr inte perfekt bild. Men det ser ut att stå  500W/8-60V/15A
dvs jag skulle gissa att det är en S500 och inte en P505

Ser i Solaredge rekommendationer att man helst inte skall blanda optimerare i en sträng, men att det går och det är bara vissa som är kompatibla med varandra.
Det står bland annat:
"Installing different series and models of power optimizers in the same installation is allowed as long as they are installed in separate PV strings. However, power optimizers that are
inter-compatible may be installed in the same PV string."

S500 verkar inte vara kompatibel med P505 men det finns en S500B som skall vara kompatibel med P505. Man får hoppas att jag har B-versionen. Dock kan P505 ge ut 80V medan S500 bara kan ge 60V så det kanske har med detta att göra.

Jag har hittat följande sida som verkar prata om ett exakt liknande problem och som de skriver beror på "voltage blocking" (ganska långt ner på sidan)
https://www.mcelectrical.com.au/solaredge-inverter-optimiser-review/

Men i exemplet ovan är det inte att de blandar optimerare utan att de har för låg högsta spänning.

Re: Solaredge system där skugga påverkar andra paneler i samma sträng

Om det är S500 de satt på dina paneler, då är minimiantalet per sträng 16 st.
S500 kan ju max ge ut 60 volt, har man då 16 st blir det 16 x 60 = 960 Volt
Det är alltså max vad de kan ge ut och som kommer till växelriktaren.

Man får inte blanda P505 med S500 i samma sträng. Det är för att de ger ju olika max. utspänning, den ena 80 volt den andra 60 Volt.

Garantin för panelerna är det paneltillverkaren som ansvarar för, inte firman som sålt dem till dig.

Nu har du hittat en S500 kopplad till en av dina paneler. Då kan man misstänka att flera paneler har fel effektoptimerare. Om dina effektoptimerare är alla S500 istället för korrekt P505, då får du lägre strängspänning och kanske kan förklara ditt fenomen. Titta i kontraktet som du skrev på när du köpte anläggningen, står där att du köpt P505, då ska du ha P505. De får byta ut alla till korrekt.

Står det på effektoptimeraren du kollade "500W/8-60V/15A" då är det en S500, ny typ, har 60 V max. utspänning. Min antal i en sträng är 16 st. Du ligger då precis på min, utan marginal. Snö på en panel och du är under, svag belysning och du är under. Byts till P505 kommer det nog att bli bättre.

Som du säger ska det nog finnas en S500B som ger 80 Volt ut. Därför går den att blanda med P505 som också ger 80 Volt ut.
Här databladet för S500B, på holländska.
https://www.solaredge.com/sites/default/files/se-power-optimizer-s-series-residential-installations-datasheet-nl.pdf
Den finns inte på SolarEdges hemsida. Kanske är väldigt ny. Kanske nu först endast godkända i Holland.

Det kan vara så hos dig som Australiensaren säger:
Nämligen att de svagare belysta panelerna i din 16-panelerssträng, tvingas öka sina utspänningar till 60 Volt för att ge växelriktaren tillräcklig spänning för att arbeta, och sänker därmed sin utström och därmed hela strängens ström. Din växelriktare SE12.5k den ska ha nominellt 750 Volt från effektoptimeraren i strängen, men får variera från 550 upp till 950 Volt.  För att den ska starta ska den alltså ha 550 Volt.

Nu får du titta på några fler effektoptimerare på ditt tak vad det är för några gynnare de installerat. För att få mer på fötterna och kunna kräva utbyte till rätt typ.

Nu har du nog avancerat ganska bra på en enda dag med din analys av problemet.

Re: Solaredge system där skugga påverkar andra paneler i samma sträng

Arne
I din nedersta bild där du drar röda och gula streck hur strängarna skulle vara kopplade, stämmer inte.
(däremot stämmer det på bilden ovanför med röda och gula streck). Firman har kanske inte alls ändrat strängdragningen utan är precis samma som du har från början? Därför givetvis ingen skillnad på ditt fenomen.

Paneler(eller snarare effektoptimerare) i Sträng 1 heter 1.1.1 tom 1.1.16

Panelerna i Sträng 2 heter 1.2.1 tom 1.2.16.

Kolla det närmare så ser du.

Sedan är det inte säkert att på layouten du ser att t.ex. panel(och effektoptimerare) 1.1.1 i verkligheten sitter på nedersta raden på sydvästtaket och längst åt söder. Den kan i själva verket sitta någon helt annanstans. Så kan det vara på alla övriga också, att de sitter felplacerade på layouten du ser jämfört med var de sitter i verkligheten på ditt tak. När effektoptimerarna monteras måste man hålla reda på var man placerar varje effektoptimerare, annars kan man inte göra korrekt layout. Kolla du med din inspektionskamera på någon effektoptimerare och kolla dess serienummer och sedan på layouten var de har placerad den! Sitter den rätt?

Re: Solaredge system där skugga påverkar andra paneler i samma sträng

joka
Suck! Det har varit en lång resa med mina solpaneler med massor av vändor med saker som behöver rättas. Nu känns det som att det finns risk för ett nytt kapitel. Var uppe på taket och på de alla paneler jag kontrollerade så satt det S500 optimerare och inte P505. Jag vet att säljaren sa att det skulle vara P505or och det står även i garantibeviset att det är detta.

Och det känns ju som att fenomenet som australiensaren beskriver är mer sannolikt ju lägre spänning som optimerarna kan hantera. 60V vs 80V.

Vad det gäller ålder på växelriktaren så tror jag inte detta är något problem för elektrikern laddade ner senaste programvara när han körde igång systemet. Kunde inte se något datum för när garantin gick ut utan det stod bara att den var giltig. Fältet för datum är blankt.

Sedan vad det gäller hur slingorna är dragna så skall det vara enligt min bild med gult och rött streck. Dels så sa killarna som var här och drog om dem att det var kopplat på detta sätt och jag har fått det konfirmerat från cellsolar. Dock har jag felanmält att slingorna logiskt fortfarande visas på det gamla sättet i portalen. MEN jag ser att panelerna börjar leverera ström på det sätt de visas rent fysiskt i portalen. DVs att sydost tänds upp först och övriga senare och att som sagt felet nu flyttat från det ena sydvästtaket till det andra.

Men en viktig fråga för min dialog med cellsolar är om man kan påstå att det är OK att ha S500 på en sådan här anläggning? Det är ju ett faktum att 500 är mindre än 505 och mina paneler är egentligen på 525W. Men är det att bryta mot Solaredges "regler" att köra med S500 tillsammans med 525W paneler? Kan livslängden kortas och kan garantin sättas ur spel månne? Var hade du sett detta med OK med +5%?

Re: Solaredge system där skugga påverkar andra paneler i samma sträng

SolarEdge avsäger sig nog alla garantier om din installatör missaktat reglerna för hur strängar ska kopplas och om effektoptimerarna är överbelastade, jag tänker på att det är S500 på nominellt 500 W men kopplade till panel på 525 Wp. Men 5 % pålagt på 500 W är ju 525 W och alltså tillåtet enl. SolarEdge.

Men få flashlistan över dina paneler. Kolla i den! Vad har dina 525 Wp paneler för tolerans, står på databladet för din panel. Ofta är det 0/+5 Wp, men det står i databladet.
Alltså dina 525 Wp paneler kan ha effekt på 529,99 W. Och då överskrider de SolarEdges tolerans.

Se databladet för SolarEdge effektoptimerare S500 och fotnoten, där står det om +5%
https://www.solaredge.com/sites/default/files/se-power-optimizer-s-series-datasheet-swe.pdf

Efter man har kopplat om strängar, vilket du säger din solcellsfirma har gjort, ska man göra parning av effektoptimerarna. Man startar en process där växelriktaren kallar på effektoptimerarna och räknar upp dem, tar ca 5 minuter.  Det kanske de inte har gjort?

Det som inte är bra är att du ligger på min. antal effektoptimerare för en sträng, nämligen 16 st. Det är visserligen tillåtet av SolarEdge, men det kanske är därför du får ditt fenomen.

Om dina paneler är felplacerade i din layoutbild på SolarEdgeportalen, och t.ex. en effektoptimerare går sönder. Då kommer på layoutbilden en panel att visa 0 W och under en dag 0 kWh. Då ser du att en har gått sönder. Säg att, det på layoutbilden är panelen på sydvästtaket, övre raden längs ut. Du skaffar byggställning och bygger upp där och byter den effektoptimeraren. Men pga fel i layoutbilden är det inte den som är sönder utan en på sydosttaket. Det blir ju helt tokigt och orsakar merarbete och kostnader.

Re: Solaredge system där skugga påverkar andra paneler i samma sträng

joka
Ja, det stämmer att panelerna kan ha +5W dvs kan komma upp i 530W

Ja, de har kopplat om och jag är mycket säker på att det är enligt min bild. Panelerna fick omregistrera sig och de gjorde något jobb på portalsidan innan det fungerade som det skulle. Jag ser som sagt att den fysiska vyn återspegla hur solen vandrar över himmeln och där två paneler har viss skugga en kort stund på morgonen stämmer.
Det känns med som att den logiska vyn inte blivit uppdaterad. Hur det nu kan gå att få till den ena men inte den andra.

Re: Solaredge system där skugga påverkar andra paneler i samma sträng

I den SolarEdge-beräkning som din solcellsfirma har utfört för just din anläggningen, där framgår av beräkningen vilka effektoptimerare som används och vilken växelriktare. SolarEdges program heter "SolarEdge site designer" Den beräkningen ger bl.a. som resultat kWh-skörd per månad och per år.  Den beräkningen har du väl fått i dokumentationen över anläggningen?
Kolla i den vilka effektoptimerare de räknat med! Se bifogat 1:a sidan. Numer ser beräkningen nog annorlunda utseendemässigt ut men samma resutat visas.

Denna beräkning är gjord med SolarEdges beräkningsprogram, och därmed är kopplingen och använda effektoptimerare godkända av SolarEdge.

Re: Solaredge system där skugga påverkar andra paneler i samma sträng

joka
Arne, måste säga att jag är mycket tacksam för dina utförliga och snabba svar!

Re: Solaredge system där skugga påverkar andra paneler i samma sträng

joka
Ha ha ha du hade redan hunnit trycka iväg ett svar till som jag inte hann se!
Jag fick inte denna beräkning på samma sätt som du. Dvs urklipp ur Solaredge-appliaktionen utan den är inlagd i ett annat format. Detta har inte med vilka optimerare som är använda.

Re: Solaredge system där skugga påverkar andra paneler i samma sträng

Det där är inte från SolarEdges eget beräkningsprogram. Det är något annat beräkningsprogram.

Du ska ha SolarEdges beräkning, be att få den! Då vet du ju att kopplingen och använda effektoptimerare är välsignade av SolarEdge. Om en otillåten koppling eller effektoptimerare används i programmet, protesterar programmet.

I din beräkningen ovan har de räknat med 520 Wp paneler(inte 525 Wp), 23 st à 520 Wp = 11,96 kWp
Dina paneler som sitter på taket kanske är 520 Wp, kolla med inspektionskameran. Det sitter en stor etikett på undersidan på en panel, där står märkeffekten. Kanske har du blivit lurad där också?

Re: Solaredge system där skugga påverkar andra paneler i samma sträng

joka
Vad det gäller panelerna så stod det faktiskt att det skulle vara 4st 400W och 28st 520 i själva offerten men i övriga dokument har det stått att det är 4st 395W och 28st 525W paneler. Detta var det första jag kollade efter installationen och det var det senare som stämde. Hade det varit 520W så hade man ju kunnat säga att en S500 optimerare hade fungerat, men nu har jag ju 525W paneler. (Kanske räknade de på 520W paneler med en S500 men då är det ju lustigt att de skrivit P505 i all dokumentation)

Får se om jag kan få ut Solaredge-beräkningen. Det är inte helt enkelt att få till dessa olika dokument har jag konstaterat.

Re: Solaredge system där skugga påverkar andra paneler i samma sträng

Det kan hända att din solcellsfirma inte ens har gjort någon beräkning med SolarEdges program, trots att både växelriktare och effektoptimerare är just av fabrikat SolarEdge. Då är det på tiden de gör det. Beräkningsprogrammet tillhandahåller SolarEdge kostnadsfritt.

Jag undrar om du har fått vind- och snölastberäkning för just det montagematerial som används på ditt tak som bevisar att det håller för din orts förekommande vindstyrkor och snömängder. Det ska ju hålla i bortåt 40 år. Det är en ritning med alla fästpunkter i taket angivna och med beräkningsresultat och placeringen av panelerna på taket. Det kan vara 20 sidor. Man kan misstänka att kanske de missat att utföra det också.

Din solcellsfirma ska vara glada att de har en så vaken och uppmärksam kund som du som hjälper dem att få mer kunskap att kunna förbättra sina framtida solcellsanläggningar. Det är värt mycket för ett företag.

Re: Solaredge system där skugga påverkar andra paneler i samma sträng

joka
Jo, jag vet att de använder sig av Solaredge programvara för att designa slingorna etc. Set är nog mer hur de väljer att sammanställa det och vilka dokument de ger ut till kund som kanske kunde vara bättre tror jag.

Detta med vind-snölastberäkningarna har varit ett eget kapitel i sig med många vändor fram och tillbaka. De använder sig av K2s beräkningsapplikation som visar just på hur många fästen och vilken belastning de kommer att få etc. MEN sedan har de inte använt sig av just K2 systemets Cross hook fästen utan MAFI. De har ett separat dokument som kort beskriver vad MAFI tål och hur det slår att använda MAFI i stället för Cross hook men detta är på en lite mer fluffig nivå. Det hela har slutat i att de har gått i god för att detta är en helt korrekt utförd installation och att den uppfyller beräkningarna och jag har valt att nöja mig med det efter att ha ifråga satt konceptet en lång tid.

Men det som känns mest utmanande nu är om S500 är OK för mina 525W paneler och om det finns risk att inte garantin gäller om det är för stor panel på dessa. Generellt så verkar ju P505 vara en äldre modell medan S500 är nyare så den kanske har vissa fördelar. Men samtidigt så kan kanske just detta med 60V vs 80V kunna skapa mitt syndrom med "voltage blocking".
Vet inte vilken optimerare som hade varit den optimala för mina paneler. P600 kanske?

Re: Solaredge system där skugga påverkar andra paneler i samma sträng

Den nya serien med SolarEdge effektoptimerare är S-serien, som ersätter P-serien. De är nog bättre, de har tydligen ljusbåge-detektering i kontakterna. Sedan orsakar de förmodligen mindre radiostörningar än P-serien. Läs på databladet för den.

För att göra SolarEdgeberäkning kan man logga in här:
https://designer.solaredge.com
Men man behöver användarnamn(epostadress) och lösenord.

Så här ser en SolarEdge beräkning ut.
Combined.pdf

Re: Solaredge system där skugga påverkar andra paneler i samma sträng

joka
P505 är tydligen säljstoppade då de inte uppfyller nya krav på certifikat. Det har nog att göra med problemen med radiostörningar.

Kan inte köra Solaredge designer med min inloggning. Den är väl bara öppen för återförsäljare tror jag.

Det jag funderar på är vilken optimerare man kan välja till en 525W panel om S500 är för liten och P-modellerna är stoppade?
12