SolarEdge

Tobbe
Hur mycket måste panelerna ge för att det ska släppas på till mig?

Re: SolarEdge

TommyE
Om jag inte minns fel så måste minst 18 paneler vara i drift för att komma igång. Men är osäker.

SV: Re: SolarEdge

Varje optimizer kan som högst ge 60V och mest 15A.

Växelriktaren behöver 750V och lite till för att starta.
De optimizers ligger i en ström slinga dvs de måste alla leverera samma ström men olika spänning. Bara summa spänningen blir 750V.
Beroende på hur instrålningen varierar så ändras strömmen och de olika spänningarna över varje optimizer.
Det betyder att minst 14 måste vara igång om man har 300W optimizers men olika optimizers har olika max spänning. Därför bör man inte heller blanda olika typer.
På samma sätt kan man inte GA mer än 11KWp i en slinga. 15A x 750V.

Skickat från min Sony Xperia™-smartphone

---- TommyE [via Solcellforum] skrev ----

Om jag inte minns fel så måste minst 18 paneler vara i drift för att komma igång. Men är osäker.
6,0kWp: 8st JA-Solar 290W + 13st JA-Solar 285W. Fronius Symo <a href="tel:5.0-3">5.0-3-M + Smart Meter 63A-3.
Taklutning 45°. Azimut 190° Ort Kiruna.
Produktionsdata: SolarWeb, PVOutput

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/SolarEdge-tp5014558p5014560.html
To start a new topic under Frågor och svar, email [hidden email]

Re: SolarEdge

Gunnar
Databladet för SolarEdge P300 säger att det måste vara min 16 st i serie vid anslutning till en 3 fas växelriktare.

Re: SolarEdge

senooo
Hej. Har samma fundering. Har köpt hem 36 st trina paneler 325w och 36 optimezer 370 samt solaredge 10 kw växelriktare.. Leveransen kommer hem till mig nog under nästa vecka och tanken är att jag börjar montera upp allting i början av oktober.
Har läst att minst 14 paneler ska koppkas i en sträng men vad är max? Kan jag köra alla paneler i en sträng?

Re: SolarEdge

JonteY
This post was updated on .
CONTENTS DELETED
The author has deleted this message.
23kW glas-glas-mono-paneler av märket Solarwatt, 30års produktgaranti, effektgaranti på 87% efter 30år. 26m2 solvärme (plana paneler).

Re: SolarEdge

I ett SolarEdge-system är det effektoptimerarna som seriekopplas, inte solcellspanelerna. Det är skillnad mot ett vanligt system där solcellspanelerna kopplas i serie.

I databladet för SolarEdges effektoptimerare står hur många effektoptimerare som får kopplas i serie i en sträng. Jag har för mig max 50 st, men högst 11,25 kWp, men kolla i databladet.

Prova även att göra beräkning med SolarEdges gratis beräkningsprogram SolarEdge Site Designer. Gör man otillåten koppling protesterar programmet.

Re: SolarEdge

senooo
Tack Arne för att du tar dig tid att svara.
Tyvärr kan man inte använda Solaredge programvara då man måste vara registrerad installatör eller användare, som användare måste en installatör lägga upp dig.
 Enligt datablad för optimerare står det så här
min stänglängd (effektoptimerare) 16
max stänglängd (effektoptimerare) 11250
(för 230/400v-nät: det är tillåtet att installera up till 13500w per sträng när maximal differens mellan strängarna inte är mer än 2000w)
Har jag 36 st paneler på 325w så kommer jag upp i max 11700w.
Skulle du köra allt på en sträng eller dela upp i två?

Re: SolarEdge

Arne
Det är nog ett mer avancerat SolarEdge program som du menar att man måste vara registrerad installatör för att ladda ner.

SolarEdge kanske nu har tagit bort det från sin hemsida. För 5 år sedan var det bara att ladda ner det från SolarEdges hemsida, utan någon registrering, men möjligen ange sin emailadress.