Parallellkoppla flera strängar

Morby
Hej,

Jag har letat runt i olika trådar här samt på nätet utan att hitta nåt svar på min fråga;

Alltså parallellkoppla olika solcellssträngar. Är det bara att koppla ihop strängarna ned tanke på att en
del strängar kan vara uppbyggda med en annan typ av solceller.
Och sedan var kopplar men bäst ihop dessa strängar? På taket vid panelerna eller ska man dra kablarna till växelriktaren och koppla ihop dem där?

Hälsn.
Lars

Re: Parallellkoppla flera strängar

Om strängarna består av paneler av olika typ, effekt, spänning eller om strängarna är monterade i olika väderstreck får man kanske inte ut mesta möjliga effekt. Annars är det nog inga problem, så länge strängarna är hyfsat lika och växelriktaren har tillräcklig kapacitet.

Det kan vara en fördel att göra parallellkopplingen vid växelriktaren, då har du möjlighet att göra omkopplingar vid behov.

Hur ser de aktuella strängarna ut?

Re: Parallellkoppla flera strängar

Morby
Det är 5 st 250 Wp Polykristal av samma typ och i den andra planerade är det 5 st 245 Wp av samma fabrikat. Alla ligger på samma tak bredvid varandra.

Re: Parallellkoppla flera strängar

calle
Om du kör 250Wp i en sträng => 1250Wp och den andra med 245Wp får du 1225Wp.
MPPT algoithmerna är lite olika mellan olika tillverkare men oftast så kommer de att välja 1225Wp alternativet. Dvs du kommer att köra så som att alla är 245Wp. Detta gäller om alla har samma sol och kylning.

Min rekommendation är att välja en inverter som har flera ingångar (MPPTer) så att du kan utnyttja hela effekten. Andra alterativ kan vara att placera de bättre 250Wp där det blir varmare (högre upp).

Det är strömmen som är gemensam för alla i en slinga. När man parallellkopplar så kopplar man ihop spänningar och den lägsta späningen vinner tyvärr (sämsta slingan) Samma sak händer om en panel blir skuggad. Då förlorar man också effekt ifrån den andra slingan.

Det som är bra med att du har samma fabrikat och typ är att deras temperatur egenskaper är lika. De är bara selekterade vid tillverkningen i olika verkningsgrad klasser. De borde annars ha exakt likande egenskaper.

Re: Parallellkoppla flera strängar

Morby
Tackar för svaret calle,
Jag har en Sunny Boy 1700 och den har bara en DC ingång.
Däremot kan jag nog få ut mer effekt om jag skaffar en till inverter och låta den ta
hand om sträng nummer 2 men min plan just nu är att parallellkoppla dessa strängar.

Just nu ligger alla prylar i garaget och väntar på installation till snön har försvunnit från taket.
Då skapar jag en ny länk om detta projekt med bilder m.m.

/Lars

Re: Parallellkoppla flera strängar

Om du kopplar dina strängar på 1250+1225 W till en 1700 W växelriktare blir det väl inte så optimalt? Själva förlusten som blir p.g.a parallellkopplingen är ju bara några tiotals Watt, men du tappar ju ett par hundra Watt på att växelriktaren är lite för klen. Eller räknar du med att inte få ut full effekt från panelerna?

Jag har förresten dubbla DC-ingångar på mina Sunny Boy 1700.

Re: Parallellkoppla flera strängar

Morby
Ursäkta men min Sunny Boy hade 2 DC ingångar!

Re: Parallellkoppla flera strängar

Morby
Micke, jo jag vet att växelriktaren blir lite klen men tanken är att montera dit fler paneler i en sträng till för att maximera den under sommaren sen.

/Lars

Re: Parallellkoppla flera strängar

calle
Om du simulerar din anläggning i PVsyst så ser du att förlusten att bara ha en 1700W inverter med 2200Wp paneler kanske (jag har inte simulerat än) bara 10kWh på årsbasis. Det är inte så många dagar som ger maximalt och då gör de det bara under de få timmarna mitt på dagen. MTTP algorithmen skall om den är gjort på ett bra sätt reglera ner effekten till 1700W. Överskottseffekten blir i panelerna.
I PVsyst så kan man få ut ett histogram som visar hur många timmar per år man systemet ger en viss effekt. Och den övre delen innehåller på våra breddgrader med vår molnighet inte alltför många dagar.

Det som är mer kritiskt är vid vilken spänning invertern startar??? Om denna spänning är ganska hög så förlorar man en del effekt på morgon och kväll då man borde kunna producera lite. Och även mulna dagar så ger en anläggning som startar vid låg spänning en del effekt. Summerat över ett år så blir det ganska mycket.
I en annan tråd på forumet diskuterades att ha en sommar/vinter koppling för att man under vintern skulle kunna ha flera i serie och då starta systemet tidigare.
Dock är det ganska farligt för man måste ha koll på den maximala spänningen och en riktigt kall februari så kan en panel ge 20% högre spänning bara på grund av kylan. Jag har läst om folk som har system i Canada där deras invertrar har brunnit mitt i smällkalla vintern pga för hög spänning.

Sent: Sunday, January 27, 2013 10:49 PM
Subject: Re: Parallellkoppla flera strängar

Micke, jo jag vet att växelriktaren blir lite klen men tanken är att montera dit fler paneler i en sträng till för att maximera den under sommaren sen.

/Lars

http://solcellforum.18852.n6.nabble.com/Parallellkoppla-flera-strangar-tp5001372p5001379.html
To start a new topic under Frågor och svar, email [hidden email]