Ny 9,2 till 16,3, o till 21,3 kWp solcellsanläggning juli, 2015-2024

Re: Ny 9,2 kWp solcellsanläggning

Vi vill då rakt inte att främmande kommer och tjuvladdar vid vår privata laddbox för elbil, eftersom det faller på vår elräkning.

Mars i år 2022 var väldigt soligt och gav ca 20 % fler kWh är beräknat. Vädret är sådant, det kan man inte lita på.  Beräkningar av produktion för solcellsanläggningar baseras på medelvärde av senaste 20 årens solljus, har jag för mig. Olika år har olika mycket solljus, det kan nog variera -5 +5 % eller något. Därför kan verklig produktion ett år, vara högre eller lägre än beräknad produktion.

Sedan tappar nog panelerna någon % effektivitet per år.

Re: Ny 9,2 kWp solcellsanläggning

Här facit efter ca 8 år och 7 mån. drift per den 31 dec 2023.
Anläggningen har tom 31 dec 2023 gjort 117300 kWh.

Växelriktaren pajade 19 aug. 2023 och en ersättningsväxelriktare monterades och sattes idrift den 8 sept 2023.

Det som tänks göras härnäst är att byta bef. växelriktare(12,5 kW) mot en större(17 kW).
Detta med avsikten att framtida kunna byta ut en del äldre paneler(230 Wp och 260 Wp) mot nya effektstarkare på ca 425 Wp.

Re: Ny 9,2 kWp solcellsanläggning

SolarEdge växelriktaren SE12.5k byttes ut i feb 2024 mot en SE17k-N4 SetApp.
På denna kan upp till 22,95 kWp paneler kopplas.

Sommaren 2023 byggdes ut ytterligare med en 395 Wp panel med en effektoptimerare S440.
Installerad paneleffekt är därför 21,3 kWp.

Framöver övervägs att i en av de båda strängarna ersätta de äldre 230 Wp(30 st) och 260(8 st) Wp panelerna med nya 430 Wp paneler. Med en SE17k växelriktare kan tandem-effektoptimerare användas, jag tänker på P950, då behövs endast 1 st effektoptimerare per 2 st paneler. Blir lägre kostnad för effektoptimerare då. (P850 har svenska Elsäkerhetsverket i Sverige belagt med säljförbud, men inte P950)