Ny 9,2 till 16,3, o till 21,3 kWp solcellsanläggning juli, 2015-2024

SV: Re: Ny 9,2 kWp solcellsanläggning

calle

Jag har endast monterat skydd mot panelerna på DC sidan.
Det skulle bli mycket svårt att få det ett skydd på inkommande ledning i mitt fall.
Dock så fanns det med på önskelistan men valdes bort.
Har en 16mm2  kabel ifrån skyddet till inkommande skyddsjord.
Kolla i min tråd hur lösningen ser ut.

Skickat från min Sony Xperia™-smartphone

---- Arne [via Solcellforum] skrev ----

Hej!

Vi har inga överspänningsskydd mellan:
 -mätarskåp och växelsriktare.
 -solcellsmoduler och växelriktare.

Överspänning kan ju komma från 2 håll till växelriktaren, dels från
solcellsmoduler och dels från serviceledningen(mätarskåp).

Ett överspänningsskydd för så kallat TN-S system för inkommande servisledning
till mätarskåp kostar tydligen ca 2000 kr. Då är det 4 st varistorer (en för varje
fas och 1 för nollan.)

Sedan kan man tänka sig överspänningsskydd för varje solarkabel från tak
till växelriktare, i vårt fall, 4 st varistorer. Vi har 2 strängar, dvs total 4 st solarkablar
som går till likströmsbrytarna.

Behövs sådana? Elektrikern sa att det finns plats
på skenan i mätarskåpet för överspänningsskydd.

Hur har ni gjort?

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Ny-9-2-kWp-solcellsanlaggning-tp5008649p5008865.html
To start a new topic under Solcellsanläggningar - Projekt, email [hidden email]

Re: SV: Re: Ny 9,2 kWp solcellsanläggning

magneten
Jag har inga extra skydd,  har klarat sig bra än så länge trots mycket närbelägen åska förra sommaren.

Är jag hemma brukar jag dock koppla ifrån anläggningen vid åskväder.

Re: Ny 9,2 kWp solcellsanläggning

haltaolof
Har du jordat allt på taket utan åskskydd, och har växelriktare som inte är galvaniskt skild från nätet.
Känns lite vanskligt? Det vanligaste är nog överspänning in från modulerna.
Skydd på AC-sidan skyddar ju inte bara växelriktaren utan hela anläggningen.
2000kr är billigt så det jag hade satt dit även om det är kabelnät.
Varför har du dubbla brytare på DC-slingorna?

Re: SV: Re: Ny 9,2 kWp solcellsanläggning

Haltaolof,

Vi har 2 likströmsbrytare för att vi har 2 solcellsmodulsträngar. Visserligen är de nu
seriekopplade just före växelriktaren, dvs det går endast in 2 solarkablar till
växelriktaren(plus och minus). Tanken med 2 brytare är att vi lätt i framtiden
kan bygga ut anläggningen, utan att dra fler solarkablar från tak till växelriktare.

Jordningen av alu-profilerna som uppbär solcellsmodulerna är så kallad
berörings-skyddsjordning.(alla apparater som har ledande hölje och innehåller farligt
höga spänningar, skall vara beröringsskyddsjordade.)
Visserligen är själva solcellsmodulernas solceller välisolerade mot sina alu-ramar enligt
skyddsklass 2. Men själva solcellerna i solcellsmodulerna är icke galvaniskt skilda från
växelströmsnätet, pga att växelriktaren inte är galvaniskt skild från växelströmsnätet.

Jag vill påpeka att ojordade alu-profiler och moduler enligt fackfolk icke minskar risken
för blixtnedslag i taket. Omvänt, är tydligen därför jordning av alu-profilerna på taken
ingen blixt-magnet. Vi har inte direkt jordat plåttaken, utan endast jordat alu-profilerna,
men dessa sitter fästa med plåtfalsklämmor på plåttaket och jordar ofrivilligt plåttaket
därmed på köpet, så att säga. Får man en direktträff av blixten i plåttaket, så leds blixten
ner till jordplinten i fasadmätarskåpet, och det blir väl inte mycket kvar av det skåpet då.

Re: SV: Re: Ny 9,2 kWp solcellsanläggning

ljs-s
Jag kan egentligen inget om överspänningsskydd.
Men jag var intresserad av att köpa åskskydd för ett tag sen, så jag ringde mitt försäkringsbolag (länsförsäkringar) som rekommenderade detta: http://www.elrond.se/overspanningsskydd/natskydd/overspanningsskydd-mellanskydd-ed-50
Jag vart kopplad till nån kille som höll på speciellt med just åska, och han sa att just den där modellen var tydligen den de hade haft bäst erfarenhet av, och att den skulle ge ett väldigt bra skydd mot åska.

Men sen om det är den bästa eller inte vet jag inte. Men den kanske är bättre att satsa på, jämfört med en modell man inte vet nått om tänkte jag.
12.3 kw tunnfilm via 77 st solar-frontier 160 watts paneler som sitter i öst och väst. Azimut 250 och 70 grader. Taklutningen är 38.5 grader. Invertern är en SMA STP 8000TL-20.

Re: SV: Re: Ny 9,2 kWp solcellsanläggning

magneten
Swedensol har billiga överspänningsskydd,  sen har jag inte en aning om dess funktionalitet men det kanske vore värt att installera,  går förmodligen att köpa ännu billigare på ex ebay...
http://www.swedensol.se/produkter-solel/overspanningsskydd

Re: SV: Re: Ny 9,2 kWp solcellsanläggning

Mats Gustavsson
Jo Elronds åsk skydd håller en hög kvalite jag brukar använda dom i pumstationer som är hårt utsatta för åsk skador och dom brukar fungera bra
Hälsningar Mats

Re: Ny 9,2 kWp solcellsanläggning

Jag gjorde det enkelt för mig och beställde följande burk med allt inmonterat. Den har MC4 kontakter i botten för två slingor så det är enkelt att montera den. Sedan behövdes bara en grov jordkabel ut ur den. Lite dyrare men enkelt. Elektrikerna som installerade systemet tyckte om den. Det ser snyggt ut bredvid växelriktaren.

Misstaget jag gjorde var att inte köpa den varianten som hade larm. Nu måste jag upp på vinden och kolla om skydden fortfarande är hela. Hade varit enklare och dra en sladd till en summer eller lampa för larm.

Tänkt på att det är skillnad mellan skydd för AC och skydd för DC. Det är inte samma prylar.

DC så är spänningen mycket högre. Ofta nära 1000V. Inte samma för AC där det är bara 500V.

Sent: Monday, July 27, 2015 6:22 PM
Subject: Re: SV: Re: Ny 9,2 kWp solcellsanläggning

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Ny-9-2-kWp-solcellsanlaggning-tp5008649p5008884.html
To start a new topic under Solcellsanläggningar - Projekt, email [hidden email]

Re: SV: Re: Ny 9,2 kWp solcellsanläggning

haltaolof
Är modulerna klass 2 så är det förstärkt isolering och då kan du inte jorda för det är ingen galvanisk kontakt mot jord. Det är en potentialutjämning du har gjort och då är det andra regler hur det utförs.

Vad är det för fackfolk som säger att jordade tak inte behöver skyddas?
Är dom ojordade kan man kanske köpa det.
Men jordar du ramarna och balkarna, så har du fört upp en potential på taket.
Då är ju alla åskskydd på plåttak onödiga?

En 6kvadrat ska man inte ha så stor tro på vid åska, då är vi uppe på 25kvadrat och eget jordtag.
Tror inte någon seriös solcellsinstallör gör en anläggning utan skydd på DC-sidan.

Re: SV: Re: Ny 9,2 kWp solcellsanläggning

nelos
Enligt installationsguiden för nätanslutna solcellsanläggningar ska alla utrustningars ledande höljen jordas.
Även om inte panelerna leder ström så gör monteringsskenorna det.

Se sidan 14, avsnitt 3.2.3:
http://www.solelprogrammet.se/global/installationsguide_solceller.pdf?epslanguage=sv

En seriör solcellsinstallatör följer lämpligtvis installationsanvisningen, finansierad av bl a energimyndigheten.
Där står inget om något åskskydd på DC-sidan, möjligtvis finns något i de dokument som refereras till.

Installationsanvisningen har funnits ett antal år nu, men åskskydd handlar om fundamenta,
kända sedan länge, och inget som ändras med modets nycker.

Re: SV: Re: Ny 9,2 kWp solcellsanläggning

haltaolof
Det är en guide, inget regelverk!
Men jag lägger mig, vi som har detta som yrke har tydligen ingen koll.

Re: SV: Re: Ny 9,2 kWp solcellsanläggning

Yrkesman Halta Olof,

Solcellsmodulstillverkaren Heckert anger i sin installation- och driftsinstruktion
att solcellsmodulerna skall jordas. Det finns till och med en borrning i
solcellsmodul-aluramen för en M4 skruv avsedd just för jordning.
Heckert anger vidare att om växelriktare som saknar transformator
används (dvs som inte har galvaniskt skild likströmsida från växelströmsidan),
måste solcellsmodulernas alu-ramar vara lämpligt jordade för att ge
personskydd och kompensera för avsaknad av galvanisk isolering.

Speciellt då galvaniskt skild DC- och AC sida saknas, kan kapacitiv uppladdning
till höga spänningar av solcellsmodulramarna inte uteslutas. Den stora ytan mellan solceller och modulglas +alu-ramar bildar nämligen en jättekondensator. Växelriktartillverkaren
SMA förskriver av denna anledning att solcellsmodulramarna måste jordas.

Fackfolk, anger i sin skrift "Blitzschutz bei Photovoltaikanlagen
Tips und Hinweise aus Sicht der Montagetechnik" att för en byggnad som saknar
åskskyddssystem
 att blotta montaget av en solcellsanläggning på ett tak icke ökar
risken för blixtnedslag. Vidare anger de att hela solcellsgeneratorn skall
potentialutjämnas med minst 6 mm2 kabel(dvs jordas), alltså modulramar och alu-profiler.

Vidare anger montagematerialtillverkaren att den ofta påträffade åsikten att om man struntar i
potentialutjämning av solcellsgeneratorn, alltså om solcellsmodulramar och
alu-profiler lämnas ojordade, så skulle risken för blixtnedslag minska, stämmer ej.

Jag skall kanske nämna att vi har inget åskskydd på huset, där vi har
monterat solcellsanläggningen. Våra taks högsta punkter ligger lågt, endast ca
4 till 4,5 m över mark. Grannhuset ca 30 meter bort har högsta takpunkt
ca dubbelt så högt, nämligen på ca 8 à 10 meter.

Nämnas kan också att vi har dragit alla solarkablar
och växelströmskabeln utomhus(på utsidan av byggnaden). Dock löper de
inomhus, men endast en kort sträcka, ca 2 m i garaget där växelriktaren
befinner sig.

Installationsguiden för solceller har blivit gammal. Den skrevs ca år 2005,
och borde revideras och förnyas.

Med ovan sagda, tror jag inte vi har gjort alldeles helt fel när vi nu med
6 mm2 jordkabel har jordat alu-profiler, som bär upp solcellsmodulerna
på vår solcellsanläggning monterad på plåttak. Genom att vi använder
så kallade jordnings-mittklämmor för fastsättning av solcellsmodulerna
i de nu jordade alu-profilerna (som har piggar, som biter hål i oxidskiktet på
alu-profilerna), så jordas även solcellsmodul-aluramarna på köpet, så att säga.

Jag är medveten om att vi med jordningen av alu-profilerna på taket och pga
att vi dragit jordledningen till fasadmätarskåpets jordplint, att vi så att säga,
"nu drar in överspänningar/blixten i huset". Det är därför som vi nu vill sätta ett
överspänningsskydd i fasadmätarskåpet för att förhindra att överspänningar
leds från fasadmätarskåpets jord in till våra elapparater i huset. (Skulle vi inte
ha jordat alu-profilerna på taket och dragits jordningen till fasadmätarskåpets jordplint,
så vore det mindre angeläget att montera ett överspänningsskydd i fasadmätarskåpet.)
Men som ovan redan nämnt, så krävs sådan jordning av växelriktartillverkare och
av solcellsmodultillverkare.

Re: SV: Re: Ny 9,2 kWp solcellsanläggning

Ett par produktionssiffror från 9,2 kWp anläggningen,
nu vid ca kl. 09:00.
Den kördes igång på kvällen den 21 juli, 2015.
En ny elmätare installerades den 24 juli 2015 på morgonen.
Tyvärr, hittills usel sommar med avseende på solströmproduktion.

Maxeffekten hittills är 7,5 kW under ett ögonblick.

Men vi har ännu inte tecknat avtal med köpare av vår solström,
så vår produktion hittills är i alla fall förlorad produktion.
Vem som tar den i egen ficka, vet jag inte,
elhandelsbolag, nätägarbolaget?

Elnäts- och elhandelsbolag, tycks märkligt nog nu på sommaren
vara semesterstängda vad beträffar avtal om köp av solström.

Vi tror snart kunna teckna ett avtal om 0,60 kr/kWh, exkl, moms,
och då behålla elcertifikaten och ursprungsgarantierna.
Inget vidare, men under tiden söker vi generösare köpare.

Re: SV: Re: Ny 9,2 kWp solcellsanläggning

magneten
Sol strömmen går förmodligen till ditt nätbolag i form av minskade överföringsförluster.
Vissa nätbolag köper överskottet per automatik om man  saknar ett avtal för försäljning av solel bla ellivio, fd Fortum.

Re: SV: Re: Ny 9,2 kWp solcellsanläggning

Bra att du är igång så långt, och med elmätaren bytt riskerar du inte att behöva betala för produktionen.

Tänkte du lägga upp anläggningen offentligt i solaredge-portalen?

Jag tittade på svenska anläggningar i https://monitoring.solaredge.com, men hittade ingen med 9,2kW märkeffekt.

Re: SV: Re: Ny 9,2 kWp solcellsanläggning

Nelos,

Jag kommer inte åt att ändra i SolarEdges monitoringportal. Jag har
tydligen sedan strax efter anmälan på monitoringportalen endast
anläggningsägarbefogenheter, men skulle behöva ha  så kallad
installatörsbefogenhet, så att jag kan ändra litet grunddata.
Bl.a. vill  jag lägga upp den fysiska solcellsmodulplanen. Jag har kontaktat
SolarEdge supporten, men de tycks vara på semester, verkar det.
De har haft hela 6 dagar på sig, men inte lyckats svara.

Vi har inte tänkt att lägga anläggningen till allmän beskådan
i SolarEdges portal.

Det är märkligt att man inte kan välja svenska på SolarEdges monitoringportal.
De har bl.a. danska, men inte anständig svenska!! Det finns ful svengelska, som
är en salig blandning av svenska och engelska.

Enligt SolarEdge, så orsakar i rådatatrafik en SolarEdge-växelriktare
8,5 Mb per månad och varje Effektoptimerare ca 0,4 Mb per månad om man har
anslutit dem till SolarEdge Monitoringportal. Ja, per månad.
Alltså ganska litet. Bra!

Dock är detta rena basdata. Alltså utan internetprotokoll (t.ex. TCP-protokoll)
som behövs för att kunna packetera datan och kunna skicka per internet.
Så datatrafiken är därför större än dessa rådata.

Re: SV: Re: Ny 9,2 kWp solcellsanläggning

Vi tecknade avtal om försäljning av vår solström idag med Enkla Elbolaget,
som betalar 0,60 kr/kWh, exkl. moms. Vi behåller då elcertifikaten
och ursprungsgarantierna, och kan sälja dessa separat.
Annars om man ger dem fullmakt att hantera elcertifikaten, så betalar
de 0,15 kr/kWh för dessa. (Med sådan fullmakt skulle man inte behöva
krångla med Bank-Id eller e-legitimation.) Elmätaren byttes den 24 juli,
2015, och faktiskt får vi betalt från den dagen. Icke illa! Ingen har alltså
stulit vår solström, som vi kört in på allmänna elnätet sedan dess.

Någon separat elmätare för att få elcertifikat även för den solström
vi själva förbrukar, bryr vi oss inte om. Det kostar mer än det smakar.

För övrigt har det varit bra solströmsskörd de senaste 3 dagarna
49,3,  46,4 och idag har växelriktaren slagit sitt personbästa
nämligen dagsrekord 50,62 kWh. En ren solskenshistoria.

Här några effektkurvor. För den 3 aug. finns det ett fult stort hack
kl. 13:45 till 14:00, vad det nu kan vara. Effekten har plötsligt ökat
och bara för att sedan störtdyka. Det verkar vara märkligt. Mätfel?

Och även litet hack kl. 07:15 till 07:30 och kl. 17:45 till 18:00.
Annars en perfekt kurva den 3 aug.

Re: SV: Re: Ny 9,2 kWp solcellsanläggning

MWh-vallen sprängs snart, i morgon eller övermorgon.
Undrar om det blir en bang?
Härliga tider strålande tider!

Re: SV: Re: Ny 9,2 kWp solcellsanläggning

clas
Alles klar!

danke schön

Re: SV: Re: Ny 9,2 kWp solcellsanläggning

Litet om SolarEdges så kallade fysiska uppställning av solcellsmodulerna
med sina effektoptiomerare.

Tydligen skulle man ta bort klisterlapparna med streckkoderna från
effektoptimerarna, innan man monterade upp dem. Och klistra upp
dem på ett mall-ark, och skanna och ladda upp på SolarEdges
monitoring-portal. Det gjorde inte vi.

Vi noterade istället var vi monterade varje solcellsmodul(serienummer) och
vilken effektoptimerare(serienummer) som varje solcellsmodul har.
Därmed vet vi exakt var varje solcellsmodul och effektoptimerare befinner sig.

Någon hantering av klisterlappar och skanning behövs inte.
I monitoring-portalen finns en "editor", med vilken man kan skapa sin
fysiska uppställning av solcellsanläggningen, sedd från ovan. Se bild nedan:

Denna editor, har dock bara den som har behörighet tillgång till. Alltså,
vanligtvis installationsfirman. Anläggningsägaren har ofta inte denna tillgång.
SolarEdge vill väl inte att anläggningsägaren är där och petar och ändrar.

Man ser exakt vid varje tid vad varje solcellsmodul har presterat (Wh).
Och kan därmed se vilken som har "latat sig". Se bild nedan:

På bilden framgår att modul 1.1.29 har latat sig (endast 151 Wh),
medan hans brodermoduler har gjort bra ifrån sig.
Bl.a. syns att modul 1.1.34 har gjort 308,5 Wh.
Att den late brodern, endast har gjort 151 Wh, beror
på att han har skuggats, säger han. Inte på att han har haft sovmorgon?
Det är nämligen sen morgon.

Även ögonblicklig effekt(W) för varje modul, kan man vid var tid
se, via en "playback" funktion.

Varje moduls effekt färgkodas också. Ju ljusare färg,
desto högre effekt(W) eller energi(kWh).
Ja, för vissa moduler sitter siffrorna upp-och ner. Men, vi är inte helt klara än.
Det finns brister i den fysiska presentation i SolarEdges program, tycker jag.
Det finns i övre vänstra hörnet en symbol, "pil och N",
troligen menar SolarEdge att det är riktning mot norr.
Men lägger man med deras Editor modulfälten i korrekt azimut,
så stämmer det inte. Vi fick vrida dem 90 grader medurs,
för att modulfälten skulle stämma med deras nord-pil.
Och då blir vissa modultexter upp-och ner.
Man kanske inte skall klaga, det är ett bra system
för att övervaka varje modul. De måste ju ha någonting kvar
att förbättra annars bleve de arbetslösa.

Det svarta strecket på varje modul, betyder inte att det är på
den sidan modulens kopplingsbox sitter, vilket man först tror,
utan är bara godtyckligt ditsatt av SolarEdge, för att de skall kunna
ange effektoptimerar-identiteten. Detta enligt SolarEdge, vid fråga.
Bra vore annars om det just var där kopplingsboxen sitter.

Dåligt är att texten inte är på svenska i monitoring-portalen.
Det måtte vara mycket enkelt att ordna. Danska finns allt välja!!

Jag kan nämna att några ytterligare foton har lagts till i denna tråd
vid montaget. Kanske har någon missat det.