Mata panelerna med el för att smälta snö?

Mata panelerna med el för att smälta snö?

Hejsan

Jag går och funderar på om man kan mata solcellspanelerna med ström bakvägen. Tanken är att värma upp dem lite för att få bort snön som ligger på dem.

Jag gissar att man får mata dem med "rätt" polaritet så att strömmen går "baklänges", annars slutar det väl med att strömmen går genom bypass-dioderna istället. Frågan är om panelerna tar skada av en liten uppvärmning?

Någon som har en aning om hur det kan fungera?

/Micke

Re: Mata panelerna med el för att smälta snö?

nelos
Frågan är om det går att få extern strömmatning att gå genom solcellerna?

Finns det inte både en förbikopplingsdiod och en blockeringsdiod?
Eller har moduler avsedda för inkoppling till elnätet bara bypassdiod?

Här finns mer information om bypassdioder och blockeringsdioder:
http://www.solar-facts.com/panels/panel-diodes.php

Om det finns både blockeringsdiod och förbikopplingsdiod så kommer man inte kunna
få någon ström genom solcellerna genom att ansluta en extern spänningskälla.

Antingen kommer strömmen att blockeras helt pga blockeringsdioden,
eller så kommer strömmen gå via förbikopplingsdioden istället för solcellen.

Intressant fråga, i de flesta fall behöver man inte tänka så mycket på diodernas funktion.

Re: Mata panelerna med el för att smälta snö?

Jag hade hoppats på att det inte sitter några blockeringsdioder i "riktiga" solpaneler, eftersom de skapar ett onödigt spänningsfall. Jag får försöka forska lite mer i det...

Re: Mata panelerna med el för att smälta snö?

calle
På mitt tak så har jag Yinglis Panda 265Wp paneler. I deras beskrivning av panelens kopplingsbox så står det endast att det finns bypass dioder monterade. Jag har för mig att blockeringsdioder alltid monteras utanför. Alla solpanelsregulatorer har dem inbyggda.

Blockeringsdioden är tänkt för att inte ladda ur ett batteri under natten. Jag har en lite 5W panel på Snöskotergaraget i fjällen som laddar skoterbatteriet. Det sitter endast en diod i serie ingen regulator. Effekten är så liten. Men det räcker för att kompensera batteriets självurladdning med marginal.

Jag har en panel som ännu står i garaget. Man kanske skulle koppla in ett nätaggregat och se hur varm den kan bli? Ler

Sent: Sunday, January 20, 2013 10:00 PM
Subject: Re: Mata panelerna med el för att smälta snö?

Jag hade hoppats på att det inte sitter några blockeringsdioder i "riktiga" solpaneler, eftersom de skapar ett onödigt spänningsfall. Jag får försöka forska lite mer i det...

http://solcellforum.18852.n6.nabble.com/Mata-panelerna-med-el-for-att-smalta-sno-tp5001336p5001338.html
To start a new topic under Frågor och svar, email [hidden email]

Re: Mata panelerna med el för att smälta snö?

Frågan är hur cellen beter sig i backriktningen. Den kanske är som en diod, d.v.s. leder inte alls upp till en viss spänning, och sedan får man ett genomslag med totalhaveri som följd.

Jag mätte lite på en 175 W panel som jag har stående. I ena riktningen är det ca 8 Kohm, i den andra ca 12 kohm. Om jag kör en diodmätning får jag ca 0,6 V i ena riktningen och avbrott i den andra.

Om man kan värma dem borde de tåla ganska mycket värme med tanke på hur varma de blir på sommaren.

Kanske läge att skaffa en liten panel och testa på, om inte du vill offra din, Calle? :-)

Jag har lovat bort min 175 Wattare till min mors kolonistuga, så den vill jag inte bränna.

Re: Mata panelerna med el för att smälta snö?

nelos
Jag funderade på samma sak, är inte solceller bara större varianter av fotodioder?

Symbolen för solceller har vissa likheter med diodsymbolen:

Här är information:
https://da.wikipedia.org/wiki/Solcelle

Jag gissar att pilen pekar i diodens riktning?

I så fall borde det gå bra att leda ström i bakåt-riktningen enligt den här bilden från solelprogrammet

(Se http://www.solelprogrammet.se/projekteringsverktyg/moduler/)

I så fall är framriktningen på "dioden" motsatt den riktning som den genererar ström.

Och det är därför som man i vissa fall behöver komplettera en solpanel med en blockeringsdiod.

Tänker jag rätt nu?

Re: Mata panelerna med el för att smälta snö?

Så här står det på svenska Wikipedia:

"En solcell eller en fotovoltaisk cell är en anordning bestående av halvledare (ofta kisel) som fungerar som dioder. När dessa dioder belyses uppstår en elektrisk ström i diodens backriktning."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Solcell

Solpanelen borde därför leda ström i backriktningen, men det kanske krävs lite spänning för att solcellerna skall börja leda. Frågan är om de kan ta skada av det.

Ett DC-aggregat med ganska hög utspänning och strömbegränsning är vad jag behöver. Fortsättning följer...

Re: Mata panelerna med el för att smälta snö?

nelos
Tack för det, strömmen uppstår i diodens backriktning, då stämmer resonemanget ovan.

Solcellsdioderna borde inte ta skada av spänningen, den borde ligga på maximalt något enstaka volt per cell.

En vanlig solpanel brukar ha 6*10=60 celler, så det borde kunna röra sig om upp till 60 V backspänning innan det börjar flyta ström.

Det säkraste är nog att använda ett labbaggregat med inbyggd strömbegränsning, samtidigt som man ökar spänningen.

Det är inte spänningen över cellerna som riskerar att förstöra dem, utan strömmen genom dem.

Re: Mata panelerna med el för att smälta snö?

Jag har en lite 20Wp , 12V panel som jag testade och lägga 40V både i fram och backriktningen. I framriktningen så blev det 30mA vid 40V. mao så blir det nog inte mycket till uppvärmning i den panelen! Det är kanske att man skall glömma iden om uppvärmning men 30mA blir på en natt någon Ah så en backdiod behövs!

Sent: Monday, January 21, 2013 8:47 PM

http://solcellforum.18852.n6.nabble.com/Mata-panelerna-med-el-for-att-smalta-sno-tp5001336p5001342.html
To start a new topic under Frågor och svar, email [hidden email]

Re: Mata panelerna med el för att smälta snö?

calle
Hum. Jag kanske skall byta till det större aggregatet! Högre spänning.

Frågan blir då snarare var i solcellen strömmen går. Blir det någon hotspot i cellen. Den sitter på glas och det leder inte värme alltför bra och kiselskivan är ganska tunn.
Man borde låna en värmekamera också.

Re: Mata panelerna med el för att smälta snö?

nelos
Jag gissar att du ligger nära tröskelspänningen med 40V, men att du inte riktigt nått upp till den.

Jag försöker hitta info om framspänningsfallet för "solcellsdioden", men har inte lyckats hitta något värde ännu.

Jag hittade informationom att gröna lysdioder har ett framspänningsfall på ca 2V.
Så framspänningsfallet på solceller kanske också är högre än 1V, kanske upp emot 2V?

Du använder en 12V-panel, dvs 36 celler, det skulle i så fall innebära ett totalt framspänningsfall på 36*2 = 72 V innan det börjar gå ordentligt med ström.

Re: Mata panelerna med el för att smälta snö?

DrivMedEl
Kolla här, beskriver samma tankar med en pålagd spänning över en solcellen.

http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=58311&p=823029&hilit=Solceller#p823029

Re: Mata panelerna med el för att smälta snö?

Jag har investerat i två små solceller från Kjell & Co. Dessa är på 0,5 V och 2 V. Jag testade lite snabbt igår och det gick att värma upp dem genom att mata dem med några Watt från ett spänningsaggregat med strömbegränsning. (Som jag också köpte )

Jag tänkte göra lite prestandamätningar på dem och sedan värma upp dem på olika sätt och till sist mäta prestandan igen för att se om de har försämrats.

Förhoppningsvis hinner jag göra detta i helgen.

Re: Mata panelerna med el för att smälta snö?

nelos
Hur gick det med cellerna, klarade de uppvärmningen utan prestandaförlust?

Re: Mata panelerna med el för att smälta snö?

Jodå, jag värmde upp cellerna till ca 50 grader och cyklade dem i 24 timmar med 15 minuters värme och 15 minuters avsvalning. Därefter höjde jag temperaturen till ca 70 grader konstant i två timmar. Jag mäte cellernas prestanda före och efter uppvärmningen genom att belasta dem med ett "lagom" motstånd och mäta spänningen på dem i skenet av en lampa. Jag kunde inte upptäcka någon direkt försämring, men min prestandamätning var nog inte helt perfekt.

Jag hade tänkt testa på en 175 W panel som jag har liggande, men jag har inte vågat. Dessutom måste jag ha en säkrare metod för att mäta prestanda för att det skall vara någon vits.

Re: Mata panelerna med el för att smälta snö?

nelos
Det verkar lovande för att smälta snö på vintern.

Sedan får man räkna på/testa när det lönar sig energimässigt, så att snösmältningen drar mindre energi än den extra
energi som produceras pga att snön försvunnit från solpanelerna.

Med några minusgrader i medeltemperatur och relativt långt mellan snöfallen kan det nog innebära ett högre energiutbyte.

Frågan är var gränsen nedåt går, hur kallt och ofta det får snöa för att man skall kunna få ut extra energi.
Med exempelvis -30 grader och snöfall varannan dag blir det svårare, och någonstans finns det en gräns där man under gränsen inte tjänar någon extra energi.

Men med lite tur behövs det inte tillföras så mycket energi, om det understa lagret smälter till vatten så borde hela snömassan glida av ganska lätt.