Energilagring och nätavgifter - lönsamt?

Energilagring och nätavgifter - lönsamt?

osse99
Hej!

Skrev ett inlägg i en tråd om att bygga eget batteri, blev inga svar så jag skapar en separat tråd istället så kanske vi kan få igång en diskussion :-)

Funderat på energilagring ett tag nu, fick ett batteri av en kompis för några år sedan som bara står och tar plats.

Jag med flera har haft uppfattningen att energilagring är helt dött ekonomiskt, trots bidrag, men om man passerat de första årets (årens) sockrade ersättning för såld el och dessutom räknar in nätavgiften så kanske det händer något!

Blir ju rätt dyrt att köpa tillbaka el som man producerat på dagen och matat ut på nätet när man sedan lagar mat på kvällen eller duschar på morgonen på grund av nätavgifterna.

Nu ska väl nätavgifterna sänkas i vår, där jag bor är det Eon's nät, efter min utbyggnad till 7.2KW solel hamnar jag nog i denna gruppen, priser för 2019:
16 A, upp till 8 000 kWh år
Månadsavgift 165,00 Kr
Elöverföring 67,70 Öre

Varje KWh jag kan lagra och använda själv utan att mata ut på nätet blir väl då värd drygt 60 öre mera än att mata ut och köpa tillbaka. (nätnytta får man ju räkna bort)
Har man separat mätare direkt på växelriktaren för elcertifikat osv kommer ju dom pengarna in oavsett.

Ska man skaffa något energilager är det alltså dom pengarna som ska bära 40% av investeringen, staten står för resten upp till 50 000.

Tänker jag fel?

Sedan reduceras ju detta ytterligare av effektiviteten, kemisk i batteriet, förlust i laddare och växelriktare men det kanske är värt en egen tråd?

M.V.H

/AO

Re: Energilagring och nätavgifter - lönsamt?

Offgrid wannabe
Problemet med ekonomin i batterier är att batteriet kommer att vara förbrukat innan du tjänat in det. Annars hade väldigt många hoppat av gridden för länge sen.

Ett LFP batteri kostar 500€/kWh, hittar du nått mycket billigare än det så är det frågan om lurendrejeri. Priset på el inklusive alla avgifter är ungefär 0,15€/kWh (beror förstås på var man bor och hur stor förbrukning man har).

500/0,15 = 3333,33. Så många gånger måste du cykla batteriet till 100% för att få tillbaka investeringen. Då kommer det att vara förbrukat för länge sen. I ditt fall där du är ansluten till nätet och fortfarande betalar fasta avgifter, samt går miste om försäljningspriset för din producerade el blir ju inbesparingen minimal (även fast du får fullt investeringsstöd för batteriet så löns det aldrig).

Billigast per lagrad kWh är nog fortfarande vanliga blöta deepcycle blybatterier från kvalitetstillverkare. Dessa kräver massor av omsorg för att överleva länge, men inte ens då kommer man i närheten av priset på nätel.
Tyvärr, är det så. Jag hade gärna gått helt av gridden (varav mitt användarnamn:D) om inte ekonomin varit så ofördelaktig.

https://www.ev-power.eu/Winston-40Ah-200Ah/12V-2-4kW-LiFePO4-yacht-set-with-200Ah-cells-BMS-mobile-monitoring.html?cur=1

Re: Energilagring och nätavgifter - lönsamt?

osse99
Hmm, får väl säga som i Lorrys sketch "Patentverket" - tänkte inte på det...

Batteriet jag redan har är ett vått Ni-CD, verkar klara 1000 st 80% cyklingar enligt spec'en.
Skulle bli:
80% av 4KWh=3,2KWh
Nätavgift 60 öre * 3,2KWh=1,92 Kr
Knappt 2000:- skulle man få ut då, inget man gör vågen över direkt...

Kollar man på vad tillverkare av lagringslösningar lovar så ser det lite bättre ut men kräver nog ett brinnande intresse eller högre elpris än vi har i Sverige:
Tesla powerwall 5000 cyklingar under garantiperioden.
Enphase lovar "minst 10 år" med två cyklingar per dygn, 7300.

Jag kan nog skrota tanken på att lura Eon på nätavgift med batteriet, det får fortsätta sitt liv som backup vid strömavbrott :-)
Blir nog en betydlig bättre affär att installera något som lagrar upp varmvatten till dusch och uppvärmning istället.

:-)

Re: Energilagring och nätavgifter - lönsamt?

Phantom
Gick in på länken och kollade hemsidan. (Nu nästan 4 år senare  )

Jag är nybörjare på detta, så jag kanske kollar på fel batterier, men jag såg massor batterier som
de garanterar klarar 3000 cykler. Finns batt. som vid verkligt användande klarat 8000 cykler stod det.
Det borde ju göra kalkylen lite bättre.

Dessa har många cykler, men totalt galet pris.
"Lithium Titanate (Li4Ti5O12) technology is a future today.
The most advanced, market ready batteries with lifetime over 20 000 cycles (DOD 80%)..."

https://shop.gwl.eu/LTO-technology/Cylindrical-Lithium-Titanate-Oxid-Battery-Cell-LTO-2-3V-45AH-A-Grade.html?cur=1
Extreme durable life-cycle: Using those cells propery you can easily exceed 30,000 cycles life-time.

Re: Energilagring och nätavgifter - lönsamt?

Malte
Idag går det ju att hitta billigare och bättre batterier samt att elpriserna är högre så jag tycker också att det borde löna sig. Frågan är ändå om det lönar sig mer att lägga pengarna på fler solceller.