Bidragen till solceller höjs

Perwis
Någon som vet mer om detta än vad som står här?

http://www.dn.se/arkiv/nyheter/bidragen-till-solceller-hojs/
30x275W Amerisolar AS-6P30 Poly, Fronius Symo 6kW växelriktare, Fronius Smart Meter, Schletter montagesystem för falsat plåttak, 5 graders lutning, Orientering NO.

Re: Bidragen till solceller höjs

Gunnar

Re: Bidragen till solceller höjs

JonteY
Jag tolkar detta som att vi som ej fått beslut om utbetalning får 30%, Jippe! Ställde mig i kö nov 2016, blir väl nov 2018 innan min tur...

http://www.regeringen.se/artiklar/2017/11/regeringen-planerar-hoja-solcellsstodet-till-30-procent-fran-arsskiftet/
23kW glas-glas-mono-paneler av märket Solarwatt, 30års produktgaranti, effektgaranti på 87% efter 30år. 26m2 solvärme (plana paneler).

Re: Bidragen till solceller höjs

magneten
Jepp 30% blir det till de som beviljas nu, köerna kortas av snabbt med de nya pengarna och närmar sig nu endast 6 månader i vissa delar av landet :)

Re: Bidragen till solceller höjs

JonteY
Helt underbart bra att de inte betalat ut mitt då. Jag bygger ut med mer nu och ämnar sen lyfta 30% på hela systemet.
23kW glas-glas-mono-paneler av märket Solarwatt, 30års produktgaranti, effektgaranti på 87% efter 30år. 26m2 solvärme (plana paneler).

Re: Bidragen till solceller höjs

Morby
Men de som redan har fått bidrag så är det helt kört att få en enda krona av bidraget.
Själv fick jag bidraget för 7 paneler och en enda inverter på 1200 watt för drygt 3 år sedan. Så efter detta är man ju helt svartlistad för bidrag. Det avser ju fastighetsbetäckningen vad jag har förstått.

Så att sätta upp 50 paneler till kan man tydligen helt glömma för att få nåt bidrag för.
Kanske skulle vara en bra idé att kontakta nån riksdagsledamot att be om nåt nytt förslag om ökade tilldelning för de som redan har fått ett bidrag och vill öka på solelproduktionen.

SV: Re: Bidragen till solceller höjs

Du får ett bidrag för ett bygge på mark eller ett på varje byggnad på tomten.

Dvs har du byggt på ett hus och har tex ett garage, så kan du gå bidrag för garaget senare.
Inte ett bygge på mark eller bygga ut befintlig!

Hoppas du har en byggnad till.

Skickat från min Sony Xperia™-smartphone

---- Morby [via Solcellforum] skrev ----

[...]

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Bidragen-till-solceller-hojs-tp5013954p5014484.html
To start a new topic under Ekonomi, elavtal, elpriser, email [hidden email]

Re: Bidragen till solceller höjs

Det stämmer inte jag har fått bidrag 2 gånger först för 4,1kw anläggningen sedan köpte jag mer paneler 1.6kwp till ett annat tak (Samma fastighet) och sökte o fick nytt bidrag även denna gång.

En 3e bidragsansökan är nu på gång för vårt företag  "lantbruksfastighet" :)

Så visst kan man få bidrag flera gånger.

Re: Bidragen till solceller höjs

Stöfeld
Tjena på er.
Har just talat med länsstyrelsen och dom som sökt bidrag under 2017 och EJ fått beslut än dom kommer att få 30%!
Vi sökte för ganska exakt ett år sedan och vi har ej fått beslut än, så vi kommer att få 30% i bidrag😀😀
Snart är solen tillbaka!!!!
Ha det bäst
Värmland
11,2 KWp
44st Heckert Nemo 255 watt.
22 st sydost 31°lutning.
22 st söder 31° lutning.
Windon LT 10 HD trefas 16a

Re: Bidragen till solceller höjs

JonteY
Vilka år var detta Magneten? Reglerna kan vara ändrade, det är EN gång per fastighet numera. Kanske har länsstyrelsen missar reglerna själva..
23kW glas-glas-mono-paneler av märket Solarwatt, 30års produktgaranti, effektgaranti på 87% efter 30år. 26m2 solvärme (plana paneler).

Re: Bidragen till solceller höjs

magneten
2013, 2016 och 2018 på gång alla på samma fastighet

Re: Bidragen till solceller höjs

Gunnar
En gång per fastighet gäller för anläggning monterad på mark annars är det En gång per hus som gäller. Det går alltså att få bidrag för en anläggning monterad på bostadshuset och vid ett senare tillfälle för en anläggning på ett fristående garage eller uthus.

Re: Bidragen till solceller höjs

BengtK
Ja så är det. Eftersom jag har en anläggning åt söder ( där jag fått bidraget ) och planerar för en åt norr  - på samma hus, så är det inget ytterligare investeringsbidrag. Har även ringt och kollat - så är det. Däremot går det ju bra med rotavdrag.
33 st Sharp ND-R245A6 (245W) 8,085 kW 54,2 m2 Rakt söderläge 0°. Taklutning 27°. Kostal 7,0. 2 strängar 15 +18 54 st Stion 150W tunnfilm 8,1 kW 58,9 m2 Rakt norrläge 180°. Taklutning 27°. Kostal 5,5. 2 strängar 27 +27

Re: Bidragen till solceller höjs

Varje enskild Länsstyrelsen gör egen bedömning. Det kan alltså skilja sig mellan Länsstyrelser. Varje Län har ju egen Länsstyrelsen som bestämmer över dem som råkar bo i länet.

Om du har installerat en solcellsanläggning och du har fått solcellsstöd för den. Om du sedan utökar samma anläggning, då borde du kunna få ytterligare solcellsstöd för utökningen. Det handlar ju om en och samma anläggning på ett och samma tak. Om taket vetter åt norr eller söder kan väl inte ha någon betydelse.
Inte blir det en ny anläggning bara för att några paneler ligger på norrtaket, tycker jag.

Kan du dessutom använda samma växelriktare för utökningen med paneler på norrtaket, då borde det absolut räknas som en enda anläggning. Eller ersätta befintlig växelriktare mot en litet större.

Möjligen uttrycker ni er olämpligt när ni talar med byråkraten på Länsstyrelsen, genom att säga "att ni ämnar bygga en ny solcellsanläggning", när det i själva verket endast är frågan om att "utöka en befintlig anläggning med fler paneler på samma tak".

Vi byggde ut 3 gånger innan vi erhöll solcellstödet, som det heter. Vi har alltså inte fått stödet 2 gånger.
Det låter illa att kalla det bidrag, vi fick endast 25 % moms tillbaka av staten, som de tog av oss när vi köpte anläggningen, alltså kostade vårt solcellstöd staten inte ett enda öre. "Bidrag" låter som om vi vore eländiga stackare och bidragsberoende och inte skulle kunna försörja oss själva. Vi har själva först gett staten hela stödet vi sedan fick tillbaka ca 1,5 år senare av staten.

Re: Bidragen till solceller höjs

Morby
Ja i så fall har du haft stor tur att få bidragen eller att de som sköter detta inte kollade upp vilken fastighet du installerade på. Det är bara att gratulera!

Re: Bidragen till solceller höjs

BengtK
Har åter varit i kontakt med Länsstyrelsen i Skåne och beskedet är entydigt "Ett bidrag en gång per hus". Jag redogjorde speciellt för att det var en utökning av en befintlig installation.